mainos_1061

Ilmanvaihto
Lämmitys
Putkiremontit (kotelointi, menetelmät, perinteinen, sukitus)

KOLUMNI

Palvelulla vai ilman?

artikkelikuva: Palvelulla vai ilman?

LVI-asennusala on siirtymässä suorituskeskeisyydestä asiakaslähtöisempään toimintaan. Tilaajat ja loppukäyttäjät vertailevat vaihtoehtoja entistä enemmän. Mutta vieläkin maksaja on se, joka tekee valinnan, ikävä kyllä usein pelkällä hintaperusteella. Minne unohtuivat palvelu ja muut valintakriteerit?

MITEN LVI-ASENNUKSEEN liittyvät toiminnot voi ostaa palveluna? Tilaajan ja asukkaita edustavien henkilöiden on ajateltava hankkeita uudella tavalla. Isännöitsijän tai kiinteistöpäällikön pitäisikin jo alkuvaiheessa ottaa keskusteluun mukaan asukkaita tai tilojen käyttäjiä ja määritellä yhdessä ne seikat, joiden on hoiduttava tietyllä tavalla LVI-asennusten aikana. Asukkailta ja tilojen käyttäjiltä kannattaa kysyä, miten he haluavat oman elämänsä järjestettävän hankkeiden aikana. Asukkaat saattavat olla hyvinkin valmiita jopa maksamaan mukavuuksista hieman lisää. Ja jos päättävät tyytyä halvempaan, mutta samalla matalampaan palvelutasoon, niin epämukavien asioiden ei pitäisi tulla yllätyksenä.

Haluttu palvelutaso, ne muut toiminnot kuin putkien toisiinsa liittäminen, kannattaa pyytää ja kuvata jo tarjouspyynnön yhteydessä. Hyvällä palvelulla on hintansa, mutta vielä isompi hinta on epäselvien asioiden selvittämisessä ja hoitamisessa hankkeen aikana. Puhumattakaan asukkaiden lehmän hännän lailla laskevista mielialoista, jos remonttiaikatauluista ei kerrota riittävästi, urakoitsijaa ei saa kiinni tai tilapäistoiminnot eivät suju odotetusti.

LVI-asennusliikkeet kehittävät toimintojaan asiakaslähtöisimmiksi, ja esimerkiksi monen urakoitsijan repertuaarista löytyy erilaisia putkiremonttikonsepteja. Palveluksi muuttuessa myös LVI-asennus saa uusia ulottuvuuksia, ja lisää valintakriteerejä; remontin läpimenoaika, asukasviestintä, tilapäisjärjestelyt, työmaa- ja asukastoimintojen yhteensovittaminen jne. Tämä antaa tilaajalla ja asukkaalle mahdollisuuden valita omaan kiinteistöönsä tai taloyhtiöönsä sopiva hanke ja toimintatapa. Ja urakoitsijalle lisää tyytyväisiä asiakkaita.

LVI-asennusala on tienristeyksessä. Oikeaan lopputulokseen päästäkseen sitä kannattaa tuupata oikealle tielle. Asiakkailla on nyt loistava tilaisuus osallistua muutokseen ja tulevien palvelujen muotoiluun. Alan toimijat ovat avoimia uusille ideoille ja ymmärrys palvelutuotannosta kasvaa koko ajan. Keskusteluyhteys on auki, ja nyt haetaan niitä ratkaisuja, joilla voidaan tuottaa selvää ja mitattavaa lisäarvoa asiakkaalle.

Teksti: Juha-Ville Mäkinen
Erityisasiantuntija
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Julkaistu: 01/2018

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 2/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »