Kiinteistöhuolto
Märkätilat

Päivystyshommissa ei kelloa katsota

artikkelikuva: Päivystyshommissa ei kelloa katsota

Päivystyksen ensisijainen tehtävä on auttaa ihmisiä hädän keskellä, mutta ripeällä toiminnalla estetään usein myös isompien vahinkojen syntyminen." Näin kiteyttää Triolla LVI-huolloista ja -korjauksista vastaava työnjohtaja Akseli Lind, joka on uransa aikana käynyt antamassa ensiapua lukemattomiin erilaisiin ongelmiin.

Akseli jatkaa: "Tyypillisiä päivystystöitä ovat vesivuodot, niiden paikallistaminen sekä korjaus. Viemäritukoksia tuntuu syntyvän useimmiten varsinaisen työajan ulkopuolella, ja nekin pitää käydä avaamassa ennen kuin jätevedet valuvat pitkin lattioita." Lisäksi hän mainitsee lämmityskeskusten korjaukset ja pumppujen vaihdot. Trion omasta varastosta löytyy käyttövesi- ja lämmityspumppuja kattava valikoima. Siirrettävillä kaukolämpökeskuksilla saadaan lämmitys ja lämminkäyttövesi toimimaan suuremmissa vikatilanteissa kaukolämpökohteissa.

"Käyttövesipumput on tärkeää saada nopeasti kuntoon, etteivät esim. lapset polta itseään veden lämpötilan heilahteluiden seurauksena. Lämpöjohtoverkoston pumpun rikkoontuminen talvella laskee lämpötiloja huoneistoissa, sekä saattaa aiheuttaa jäätymisvaurioita esim. rappukäytävän pattereille. Näin ollen niiden korjausta ei ole syytä lykätä pakkasella, vaan kannattaa soittaa päivystykseen heti kun vaurio huomataan."

Mieleenpainuvimmat tapaukset
"Lämminvesivaraajan vaihto onnistuu myös, vaikka viikonloppuna", Akseli kertoo. "Muistan tapauksen, jossa varaaja rikkoontui jouluaattona aamulla, mutta illalla saatiin lämmintä vettä uudesta varaajasta ja perhe pääsi joulusaunaan. Tässä tapauksessa onnellisia olivat sekä asukkaat että myös asentajat, jotka ehtivät vielä joulupuurolle asennushommien jälkeen."

Yksi päivystyskeikka muistuu myös Akselin mieleen, kun pikku vuotokorjaus muuttui 25 asteen pakkasella 2 viikkoa kestäväksi isoksi urakaksi. Asentajat kävivät välillä vain kotona nukkumassa, mutta homma saatiin valmiiksi ja vuoto korjattua. Paikat pysyivät lämpiminä, eikä pakkasesta johtuvia muita vahinkoja aiheutunut kiinteistölle.

Soittaminen on pienempi vaiva kuin iso korjaus
Jos epäröi onko tarpeen soittaa päivystykseen, suositus on, että aina kannattaa soittaa. Trion ammattilaiset osaavat arvioida vaatiiko ongelma päivystyskäyntiä, vai riittääkö tavallinen käynti seuraavana päivänä. Päivystys toimii ympäri vuoden, aina varsinaisen työajan ulkopuolella. Trion päivystyksen yleisimpiä asiakkaita ovat kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöt, sekä kunnat ja julkisyhteisöt.

mainos



Seuraa KITA
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »