Piha-alue (sähkölataus)

Taloyhtiöpäättäjä: Hae ARAn valtionavustusta sähköauton kotilatauspisteeseen

artikkelikuva: Taloyhtiöpäättäjä: Hae ARAn valtionavustusta sähköauton kotilatauspisteeseen

Avustuksiin on varattu vuosille 2018–2020 valtion talousarviossa vuositasolla 1,5 miljoonaa euroa siirtomäärärahana. Latausinfra-avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti. Avustuksella ei ole määräaikaa, vaan sen hakuaika on jatkuva, ARAn ylitarkastaja Kari Lappalainen opastaa.

Avustusta on voinut hakea elokuusta 2018. Sitä täsmennettiin valtion lisätalousarviossa 2019. Lisäksi uudessa hallitusohjelmassa on kirjaus: Jatketaan ja korotetaan sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamistukea.

”Avustusta on haettu kesäkuuhun 2019 mennessä 90 hankkeeseen yhteensä noin 940 000 eurolla. Tällä hetkellä käsittelyssä hakemuksia on 52 kappaletta. Avustusta on haettu vilkkaimmin suurimmissa kasvukeskuksissa. Eniten pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa”, Lappalainen sanoo.

Tavallisesti latauspistekohtainen kustannus vaihtelee 300 – 2000 euron välillä. ”Modernissa kiinteistössä, jossa on uusi sähkönjakelutekniikka yhden pisteen hinnaksi tulee noin 300–400 euroa. Huonokuntoisen ja vanhan kiinteistön kohdalla yksikkökustannus voi nousta 2 000 euroon”, Lappalainen tarkentaa.

Lappalainen näkee latauspisteiden olevan selkeä kilpailuetu asuntomarkkinoilla. ”Vähän aikaa sitten julkisuudessa puhuttiin perheestä, joka oli etsinyt latauspisteellistä asuntoa jopa kaksi vuotta.”

Mitä, kenelle, miten

Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt esimerkiksi taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt. Avustuksen myöntää ARA ja sitä haetaan ARAn verkkoasioinnin kautta.

”Rakennuksen on oltava ympärivuotisessa asuinkäytössä ja rakennuksen pinta- alasta vähintään puolet on oltava asuinkäytössä. Avustusta voidaan myöntää myös silloin, kun rakennus otetaan ympärivuotiseen asuinkäyttöön”, Lappalainen selventää.

Avustettavia kustannuksia ovat muiden muassa tarvekartoitus, hankesuunnittelu (jos hanke toteutuu), sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt, sähköliittymän tyypin muutos, putkitukset ja kaapeloinnit ja niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Avustusta myönnetään myös latauslaitteisiin, mutta vain jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Lappalainen sanoo, että avustuksen määrä on 35 % toteutuneista kustannuksista. ”Se voi olla enintään 90 000 euroa. Avustuksen saadakseen on rakennettava valmius vähintään viidelle latauspisteelle. Tähän siis riittää pelkkä valmius eli yhtään laitetta ei tarvitse saattaa käyttökuntoon”, Lappalainen selventää.

Lisätietoja: www.ara.fi

Lähteet: ARA, Businessfinland.fi

Teksti: Heli-Maria Wiik

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa KITA - kiinteist & talotekniikka

KITA - kiinteist & talotekniikkan uutiskirje




Seuraa KITA - kiinteist & talotekniikka
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »