BLOGI

Latauspisteet taloyhtiöön - kokemuksia käytöstä

Kirjoittaja: Antti Hiekkanen

artikkelikuva: Latauspisteet taloyhtiöön - kokemuksia käytöstä

Kirjoitimme aiemmin blogin, jossa kerrottiin latauspisteiden hankkimisesta taloyhtiölle. Latauspisteiden hankkiminen sujui vaivattomasti ja nyt on aika tarkastella, miten talvi on vaikuttanut sähkönkulutukseen ja miten latauspisteiden käyttö on sujunut. Taloyhtiö vaihtoi vanhojen piharasioiden tilalle älykkäät eTolpat, joilla onnistuu sekä auton lataus että lämmitys.

eTolppien käyttö monipuolista

eTolppien käyttöaste ja käytön jakautuminen on todella monipuolista. Käyttäjät autoilevat eri aikoihin, mikä puolestaan heijastuu eTolppien käyttöön. Sähkönkulutus jakautuu koko vuorokauden ajalle, minkä vuoksi sähkön kokonaiskuorma ei yllä lähelle maksimia. Jokaisella autopaikalla on eTolppa, jolla saadaan mitattua sähkönkulutus. Kulutuksen mittaaminen on olennaista sekä käyttäjän että taloyhtiön kannalta. Käyttäjä saa tiedon kulutuksestaan ja maksu perustuu kulutukseen. Taloyhtiö taas saa kokonaistiedon parkkialueen käytöstä. Palvelumme tallentaa kokonaiskuorman sähköryhmä- vaihe- ja keskuskohtaisesti, jotta kuormanseuranta onnistuu kokonaisvaltaisesti.

Talvi vaikuttaa sähkönkulutukseen

Viime talvi oli merkittävästi leudompi kuin aiemmat, mikä heijastuu suoraan energiankulutukseen. Taloyhtiössä on yksi sähköauton lataaja, mikä näkyy energiankulutuksessa. Tarkastelimme kulutusta aikavälillä 1.11.-29.2., jolloin autoja lämmitettiin. Kokonaisenergiankulutus tältä ajalta on vaja 1600 kWh, josta vajaa 900 kWh on sähköauton lataajan käyttöä.

kuva
Taloyhtiön energiankulutus marraskuusta helmikuuhun.

Vaihekohtainen kulutus avaa, miten sähkönkulutus jakautuu vuorokaudessa. Kuvaajista näkee, koska käyttäjiä on enemmän ja millaista kuormaa syntyy. Kuorma kuvataan watteina.

kuva
Vaihekohtainen kulutus 3.12. Päivän lämpötila +1°C ja edeltävän yön -7°C.

kuva
Vaihekohtainen kulutus 12.12. Päivän lämpötila +2°C ja edeltävän yön -9°C.

kuva
Vaihekohtainen kulutus 24.1. Päivän lämpötila +3°C ja edeltävän yön -5°C.

eTolpat otettiin hyvin vastaan

Meille on tärkeää kehittää palvelumme käyttöä ja etenkin käyttöönottoa. Keräsimme palautetta taloyhtiön asukkailta sekä isännöitsijältä, jotka kertoivat laajasti palvelun käytöstä.

eTolppien käyttöönottoa helpotettiin taloyhtiön sisäisellä ohjeistuksella, joka jaettiin jokaiselle asukkaalle. Ohjeistus oli saatavilla myös taloyhtiön sivuilla sekä Facebookissa. Asukkaille annettiin opastusta alkuun, jotta eTolpan ja eParkingin käyttö saatiin alkamaan mallikkaasti. Muutama asukas on halunnut käyttää eTolppaa suoraan tolpasta eikä käytä siis etäohjausta.

Erityisesti hyvää palautetta on tullut palvelun reiluudesta. “Nyt laskutetaan tasapuolisesti siitä, mitä käyttää ja sähköauton hankinta ei ole kiinni latausmahdollisuuden puuttumisesta”, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Katri Holm kertoo.

Taloyhtiön asukas Arttu Rasku on huomioinut, että käyttäjän näkökulmasta on ollut helppoa maksaa käytetystä sähköstä. Taloyhtiö on halunnut laskuttaa kulutukset vielä manuaalisesti kerran vuodessa isännöitsijä Paavo Salosen mukaan. Tämä ratkaisu toimii monessa pienehkössä kohteessa. Isännöitsijän mukaan järjestelmä on ollut vaivaton ja helppokäyttöinen, minkä vuoksi hän suosittelee palvelua muillekin taloyhtiöille.

Arttu Rasku kiittelee eTolppien ja mobiiliapplikaation toimintavarmuutta. “Kokonaisuutena annan palvelun toimintavarmuudelle kiitettävän arvosanan”, hän toteaa. Rasku on myös huomioinut, kuinka nopeasti palvelua kehitetään käyttäjälle paremmaksi. Meille on tärkeää kehittää palvelua käyttäjien tarpeiden mukaisesti. Päivityksiä tulee tasaiseen tahtiin, jotta käyttäjäkokemus olisi entistä parempi ja pystymme vastaamaan monipuolisen käyttäjäkunnan tarpeisiin.

Suosittelen lämpimästi eTolppaa kaikille jotka hakevat toimivaa, helppoa ja edullista ratkaisua sähköautojen lataamiseen taloyhtiöissä”

Haastatteluiden perusteella on selvää, että eTolppien hankinta on ollut kannattava ja hyvä valinta taloyhtiölle. Asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Raskun mielestä ratkaisu onkin yksi järkevimmistä ellei järkevimmin hinnoiteltu sähköautojen latauspalvelu. “Suosittelen lämpimästi eTolppaa kaikille jotka hakevat toimivaa, helppoa ja edullista ratkaisua sähköautojen lataamiseen taloyhtiöissä”, Rasku toteaa.

Sähköautoilu yleistyy kovaa vauhtia

Ladattavien autojen määrä yleistyy kovaa vauhtia. Ajoneuvojen ensirekisteröinneistä huomataan, että etenkin ladattavien hybridien määrä on selkeässä ja jatkuvassa kasvussa. On selvää, että tämä kehityskulku näkyy myös parkkipaikoilla, jolloin latausvalmiutta tarvitaan.

Autolla jaetaan keskimäärin 50 kilometriä päivässä ja autoilijat lataavat autoaan mieluiten, kun auto on pitkään pysäköitynä eli kotona tai työpaikoilla. Hidaslatauksella voidaan ladata yön yli jopa 150 kilometriä. Olennaista autoilijan kannalta onkin, että tämä ajomatka saadaan ladattua taloyhtiöiden parkkipaikoilla.

Haastattelimme blogia varten As Oy Hamletin puiston isännöitsijää Paavo Salosta, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa Katri Holmia sekä asukasta Arttu Raskua.

Kirjoittaja:
Antti Hiekkanen
COO, IGL-Technologies Oy

Julkaistu: 03/2020

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 1/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »