mainos_510

Julkisivut

Julkisivukorjaamisen tarve kasvussa

artikkelikuva: Julkisivukorjaamisen tarve kasvussa

Oikea-aikaisilla huoltotoimenpiteillä ja korjaamisella taloyhtiön on mahdollista välttää raskaimmat korjaustoimenpiteet. Toimenpiteiden oikea-aikaisuutta on mahdollista arvioida kunnollisten kuntotutkimustulosten avulla.


Julkisivujen korjaaminen on tällä hetkellä hyvin vaisua ja hankkeita on vireillä vähän. Ensi vuonna määrän arvioidaan hivenen kasvavan. Julkisivujen korjaamisen taso on kuitenkin kaukana julkisivujen laskennallisesti korjaustarpeesta. Tällaisia näkymiä avaa Julkisivuyhdistyksen Forecon Oy:llä teettämä Julkisivujen markkinat Suomessa 2020 -tutkimus.

Julkisivukannan kokonaismäärä on 570 miljoonaa neliötä. Viime vuonna julkisivuja korjattiin noin 2,6 miljoonaa neliötä, mikä on 7 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Tänä vuonna korjausrakentamisen määrän arvioidaan kasvavan 3,1 miljoonaan neliöön kuluttajien julkisivukorjaamisen määrän lisääntyessä. Ensi vuonna kokonaismäärän arvioidaan pysyvän noin 3 miljoonan neliön tasolla.

Määrät ovat edelleen selvästi alle julkisivujen korjaamisen laskennallisen tarpeen. Se on tutkimuksen mukaan tällä hetkellä noin 5,5 miljoonaa neliötä.

”Ehkä putkiremontit menevät korjausrakentamisessa julkisivukorjaamisen edelle? Vai onko taloyhtiöissä jääty odottamaan esimerkiksi uusia energiamääräyksiä? Ehkä julkisivujen annetaan mennä huonokuntoisemmiksi ennen kuin niitä ryhdytään korjaamaan”, Markku Riihimäki Forecon Oy:stä pohtii.

”Usein vaurioituminen näkyy päälle päin vasta, kun se on jo käynnistynyt ja mahdollisesti vaikeasti pysäytettävissä, jos ollenkaan. Ennen vaurioprosessien käynnistymistä tehdyt oikea-aikaiset huoltotoimenpiteet ja korjaaminen säästävät taloyhtiöiden kustannuksia huomattavasti, sillä niillä voidaan välttää raskaimmat korjaustoimenpiteet. Korjaustoimenpiteiden oikea-aikaisuutta on puolestaan mahdollista arvioida kunnollisen kuntotutkimuksen tulosten perusteella”, Julkisivuyhdistyksen puheenjohtaja Toni Pakkala muistuttaa.

Puu ja levyt hallitsevat korjausmarkkinaa

Julkisivujen korjaamisesta iso osa kohdistuu rakennuskannan suurimpaan julkisivumateriaaliin eli puuhun. Erilaiset levyt nousivat tutkimuksessa toiseksi suosituimmaksi materiaaliksi korjaamisessa. Metallisten julkisivujen määrä on iso myös korjaamisessa. Neljänneksi merkittävin materiaali on rappaus.

Lisäksi julkisivuja korjattiin maalaamalla ja pinnoittamalla noin 8,6 miljoonaa neliötä. Kaikkiaan julkisivuja maalattiin ja pinnoitettiin noin 13,4 miljoonaa neliötä.

Parvekkeiden uusimisen ja korjaamisen tarve on suuri. Vajaasta 1,3 miljoonasta parvekkeesta uusitaan vuosittain noin 1,5 prosenttia. Niiden tekniseen korjaamiseen ja nykyaikaistamiseen liittyvä korjaustarve on tällä hetkellä noin 25 000 parveketta.

Kaikkea julkisivurakentamista tarkasteltaessa puu on edelleen yleisin materiaali, metalli toiseksi yleisin ja sen jälkeen betoni, tiili, muut materiaalit sisältäen erilaiset julkisivulevyt, rappaukset, lasi ja kivi. Erilaisten levyjen markkinaosuuden odotetaan kasvavan lähitulevaisuudessa.

Koronavirusepidemian vaikutuksiakin arvioitiin

Julkisivuyhdistys on teetättänyt markkinatutkimuksen Forecon Oy:llä vuodesta 2015 alkaen. Sen tavoitteena on antaa kuva julkisivurakentamisen markkinoista ja katsoa kehitystä myös materiaaleittain.

Tutkimuksen suhdannebarometri kertoo alan toimijoiden tulevaisuudennäkymistä ja odotuksista, joita tarkastellaan myös materiaalikohtaisesti.

Tällä kertaa tutkimus antoi arvokasta tietoa koronavirusepidemian vaikutuksista, koska alan toimijoille suunnattu tuotantokysely tehtiin kesän kynnyksellä.

Teksti: Riina Takala-Karppanen
Julkisivuyhdistys r.y.

50-sivuinen tutkimusraportti on maksullinen (jäsenyrityksille jäsenhinta, ulkopuolisille muu hinta). Tilaa osoitteesta https://julkisivuyhdistys.fi/tietoa-julkisivuista/markkinatutkimus/ uusin markkinakatsaus

Julkaistu: 11/2020

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

mainos_581
mainos_583
mainos_511
mainos_507
mainos_487



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »