Isännöinti & hallitus
Taloyhtiöviestintä

KOLUMNI

Sekametelisopasta selkeisiin valintoihin ja viesteihin

Kirjoittaja: Pipsa Hiltunen

artikkelikuva: Sekametelisopasta selkeisiin valintoihin ja viesteihin

Taloyhtiöille tulvii viestejä ja vaatimuksia joka tuutista. Kiinteistöjen on vastattava moniin remonttivaateisiin aina vesimittareista sähköautonlatauksiin ja energiansäästöön. Kuinka taloyhtiö luovii tässä sekametelisopassa, poimii sieltä kiinteistöönsä sopivimmat hedelmät ja vielä esittelee ne muille asukkaille?

HUONEISTOKOHTAISET ETÄLUETTAVAT vesimittarit on asennettava jatkossa kaikkiin taloyhtiöihin linjasaneerauksen yhteydessä, ja ensi keväästä alkaen remontin yhteydessä on asennettava myös sähköautojen latausvalmiudet, mikäli kiinteistössä on yli neljä pysäköintipaikkaa. Monessa kiinteistössä talotekniikka on remontin tarpeessa, ja energiankulutuskin pitäisi saada aisoihin.

Taloyhtiö kohtaa monenlaisia remonttivaateita niin ympäristöstä kuin vanhenevan tekniikan takia. Jotta se selviää kaikista korjaustarpeista, taloyhtiön on syytä pysähtyä miettimään kiinteistöään kokonaisuutena. On kartoitettava rakenteiden ja taloteknisten järjestelmien kunto ja korjaustarpeet, mietittävä missä järjestyksessä ja aikataulussa remontteja tehdään ja mitkä remontit kannattaa kytkeä yhteen. Tämä asettaa taloyhtiön hallitukselle osaamispaineita, ja usein kannattaakin käyttää ulkopuolista ammattiapua tilannekartoitukseen ja järkevän pitkän tähtäimen suunnitelman tekemiseen.

Kartoituksen jälkeen on aika tehdä konkreettinen suunnitelma korjaustöille ja valmistella esitys yhtiökokoukseen. Keskustelun pohjaksi ja suunnitelmien läpiviemiseksi tarvitaan selkeää asukasviestintää. On tärkeää, että asukkaat ymmärtävät remonttitarpeet ja niiden vaikutukset omaan asuntoon ja kukkaroon. Jokainen on – tai ainakin pitäisi olla – kiinnostunut omaisuudestaan. Inhimillistä toki on, että kunnossapidon pitäisi tapahtua mahdollisimman edullisesti. Tässä kohtaa onkin tärkeää kertoa asukkaille mitä he panoksellaan saavat. Toki remontin myötä lisääntyvä tilojen toimivuus ja terveellisyys sekä asumismukavuus ovat hyviä pointteja, mutta jos lopputulema voidaan konkretisoida myös rahallisesti, aina parempi. Monet hyödyt, esimerkiksi säästö vedenkulutuksessa, lämmityksessä tai vuotavien vesikalusteiden vaihto energiaa säästäviin, on helppo todentaa. Kun asukkaat saavat selkeää tietoa siitä mikä heidän panoksensa vastine on, homma alkaa tuntua järkevältä.

Avoimen keskustelukulttuurin omaavassa taloyhtiössä kiinteistön hallinta ja päätöksenteko helpottuvat ja suunnitelmallinen korjaustoiminta ei ole vain paperi vaan todellisuutta. Tähän vievä tie on pitkä, mutta vaivan väärti, sillä kiinteistön arvon säilyminen on niin taloyhtiön kuin asukkaiden etu. Toimiva ja energiaa säästävä taloyhtiö, jossa on aktiivinen hallitus, on hyvää valuuttaa niin asunto- kuin rahoitusmarkkinoilla.

Palatakseni alkuun, miten taloyhtiö voi uida sekametelisopassa, poimia maukkaimmat hedelmät ja viestiä niistä? Tutkimalla ja kartoittamalla, suunnittelemalla ja aikatauluttamalla, konkretisoimalla ja keskustelemalla.

Kirjoittaja: Pipsa Hiltunen
viestintäpäällikkö
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Julkaistu: 01/2021

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 1/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »