Isännöinti & hallitus
Taloyhtiöviestintä
KOLUMNI
Sekametelisopasta selkeisiin valintoihin ja viesteihin
Kirjoittaja: Pipsa Hiltunen
Taloyhtiöille tulvii viestejä ja vaatimuksia joka tuutista. Kiinteistöjen on vastattava moniin remonttivaateisiin aina vesimittareista sähköautonlatauksiin ja energiansäästöön. Kuinka taloyhtiö luovii tässä sekametelisopassa, poimii sieltä kiinteistöönsä sopivimmat hedelmät ja vielä esittelee ne muille asukkaille?
HUONEISTOKOHTAISET ETÄLUETTAVAT vesimittarit on
asennettava jatkossa kaikkiin taloyhtiöihin linjasaneerauksen
yhteydessä, ja ensi keväästä alkaen remontin yhteydessä on
asennettava myös sähköautojen latausvalmiudet, mikäli kiinteistössä
on yli neljä pysäköintipaikkaa. Monessa kiinteistössä
talotekniikka on remontin tarpeessa, ja energiankulutuskin
pitäisi saada aisoihin.
Taloyhtiö kohtaa monenlaisia remonttivaateita niin ympäristöstä
kuin vanhenevan tekniikan takia. Jotta se selviää kaikista
korjaustarpeista, taloyhtiön on syytä pysähtyä miettimään
kiinteistöään kokonaisuutena. On kartoitettava rakenteiden
ja taloteknisten järjestelmien kunto ja korjaustarpeet,
mietittävä missä järjestyksessä ja aikataulussa remontteja tehdään
ja mitkä remontit kannattaa kytkeä yhteen. Tämä asettaa
taloyhtiön hallitukselle osaamispaineita, ja usein kannattaakin
käyttää ulkopuolista ammattiapua tilannekartoitukseen ja järkevän
pitkän tähtäimen suunnitelman tekemiseen.
Kartoituksen jälkeen on aika tehdä konkreettinen suunnitelma
korjaustöille ja valmistella esitys yhtiökokoukseen. Keskustelun
pohjaksi ja suunnitelmien läpiviemiseksi tarvitaan selkeää
asukasviestintää. On tärkeää, että asukkaat ymmärtävät
remonttitarpeet ja niiden vaikutukset omaan asuntoon ja
kukkaroon. Jokainen on – tai ainakin pitäisi olla – kiinnostunut
omaisuudestaan. Inhimillistä toki on, että kunnossapidon
pitäisi tapahtua mahdollisimman edullisesti. Tässä kohtaa
onkin tärkeää kertoa asukkaille mitä he panoksellaan saavat.
Toki remontin myötä lisääntyvä tilojen toimivuus ja terveellisyys
sekä asumismukavuus ovat hyviä pointteja, mutta
jos lopputulema voidaan konkretisoida myös rahallisesti,
aina parempi. Monet hyödyt, esimerkiksi säästö vedenkulutuksessa,
lämmityksessä tai vuotavien vesikalusteiden vaihto
energiaa säästäviin, on helppo todentaa. Kun asukkaat saavat
selkeää tietoa siitä mikä heidän panoksensa vastine on,
homma alkaa tuntua järkevältä.
Avoimen keskustelukulttuurin omaavassa taloyhtiössä
kiinteistön hallinta ja päätöksenteko helpottuvat ja suunnitelmallinen
korjaustoiminta ei ole vain paperi vaan todellisuutta.
Tähän vievä tie on pitkä, mutta vaivan väärti, sillä
kiinteistön arvon säilyminen on niin taloyhtiön kuin asukkaiden
etu. Toimiva ja energiaa säästävä taloyhtiö, jossa
on aktiivinen hallitus, on hyvää valuuttaa niin asunto- kuin
rahoitusmarkkinoilla.
Palatakseni alkuun, miten taloyhtiö voi uida sekametelisopassa,
poimia maukkaimmat hedelmät ja viestiä niistä?
Tutkimalla ja kartoittamalla, suunnittelemalla ja aikatauluttamalla,
konkretisoimalla ja keskustelemalla.
Kirjoittaja: Pipsa Hiltunen
viestintäpäällikkö
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Julkaistu: 01/2021