Isännöinti & hallitus
Kiinteistöhuolto
KOLUMNI
BLOGI
Palvelun tarjoajaa ei voi kilpailuttaa - se täytyy valita
Kirjoittaja: Lars Lundström
Palvelut (siivous, huolto ja isännöinti) perustuvat pitkälti
henkilötyöhön, jota koneet ja tietojärjestelmät tehostavat. Suomessa
toimivat, laillista työvoimaa käyttävät, palveluyritykset
ovat samalla viivalla. Jos hinta on merkittävästi kilpailijoita
edullisempi, tulee hälytyskellojen soida. Onko yrityksellä
riittävästi resursseja täyttää palvelulupauksensa? Hinta ei siis
sovellu vertailukriteeriksi.
Laadullisten kriteerien asettaminen ja vertaaminen on
haastavaa. Kaikkien laatu on tarjousvaiheessa virheetöntä.
Täytyy olla rohkeutta tehdä valinta perustuen hyvin subjektiivisiin
kriteereihin ja menetelmiin. Tärkeimpänä haastattelut.
Pelkkä johdon jututtaminen ei riitä. Suorittavan portaan
ammattitaito ja työmoraali ovat laadun kanalta ratkaisevassa
asemassa. Lopullisen valinnan tulee perustua suorittavan portaan
haastatteluun – kasvokkain kahdestaan. Eikä sekään ole
helppoa. Ammattitaitoa tärkeämpää on asenne ja palvelualttius
– palvelugeeni. Siis ominaisuus, joka on ihmisen sisään
rakennettu eikä sopimustekstillä muutettavissa. Hallitus valitsee,
mutta avainasemassa on puheenjohtaja. Haastattelussa
syntyy sitoutuminen henkilötasolla – tai sitten ei.
Entä hinta? Isännöinnin kohdalla on kilpailutus johtanut siihen,
että kiinteä hinta on painettu minimiin ja kate tehdään
lisäveloituksilla. Korkea kiinteä hinta on hyvä lähtökohta. Ja
kääntäen. Erillisvelotusten suuruuden tulee olla lähellä kustannusten
tasoa. Näin ei ole, jos isännöitsijäntodistus maksaa yli
satasen ja kopio yli puoli euroa.
Kirjoittaja: Lars Lundström
puheenjohtaja
Suomen Asunto-osakkeenomistajat ry (SAO)
Julkaistu: 01/2021