Piha-alue (sähkölataus)

BLOGI

Helppo ja kustannustehokas latausratkaisu taloyhtiöille tulevaisuuden lataustarpeita unohtamatta

Kirjoittaja: Patrick Karlsson

artikkelikuva: Helppo ja kustannustehokas latausratkaisu taloyhtiöille tulevaisuuden lataustarpeita unohtamatta

Nyt kun liikenne sähköistyy kovaa vauhtia ja saamme päivittäin lukea uusista lanseerauksista mitä sähköautoihin tulee, niin olemme nopeammin kuin ehkä uskoimmekaan siinä tilanteessa, että latauspisteitä tarvitaan kiihtyvässä tahdissa.

Latausasemia asennetaan sekä koteihin, taloyhtiöihin että työpaikoille isoissa määrissä jo tänään. Vaikeinta loppukäyttäjän kannalta on valita tähän hetkeen ja tämänhetkisiin tarpeisiin parhaiten soveltuva ratkaisu.

Millainen ratkaisu sopisi juuri sinun taloyhtiöllesi?

GAROn yksi ratkaisu taloyhtiöiden tarpeisiin on GLB- tai TWIN-latausasema yhdistettynä G-Cloud-palveluun, josta saadaan asemakohtainen tai RFID-tagikohtainen kulutusdata ulos, jotta taloyhtiö voi laskuttaa käyttäjää. Myös käyttäjien lisääminen ja poistaminen järjestelmästä on helppoa.

Käytännössä G-Cloud-järjestelmän käyttö on yhtä helppoa kuin tiliotteen tulostaminen verkkopankistasi; nimetty G-Cloud-pääkäyttäjä pystyy hakemaan dataa järjestelmästä ja tulostamaan esimerkiksi kulutusraportin haluamaltaan aikajaksolta.

GARO-latausasema yhdistettynä G-Cloud-ratkaisuun

Vaikka GAROlla on erittäin laaja valikoima myös autolämmityspistorasiatuotteita, suosittelemme vahvasti, että hybridi- ja sähköautojen lataukseen käytettäisiin siihen tarkoitukseen soveltuvaa latausasemaa. Silloin huomioimme tulevaisuuden tarpeita ja latausaikaa saadaan lyhennettyä huomattavasti, verrattuna vaikka schuko-lataukseen.

GAROn GLB- ja TWIN-asemat on suunniteltu tulevaisuutta silmällä pitäen. Niissä on vakiona esimerkiksi dynaaminen kuormanhallinta, joka valvoo, että kiinteistön pääsulakkeita ei ylikuormiteta. Niissä on myös dip-kytkimiä, joilla lataustehoa voidaan rajoittaa, siksi suosittelemme aina, että valittaisiin jo heti alussa 22 kW:n latausasema, jolloin voidaan huomioida myös tulevaisuuden tarpeita. Sähköliittymän päivitys ei vaadi tällöin uutta tehokkaampaa latausasemaa, vaan pieni muutos asetuksissa riittää.

G-Cloud-järjestelmän etuja

Järjestelmä on helposti laajennettavissa. Alkuvaiheessa voi olla 10 latausaseman ryhmä ja kun tarve kasvaa, voidaan siihen liittää uusia latausasemia tarpeen vaatiessa. Myös eri kohteissa olevat ryhmät voidaan helposti liittää yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin yksi pääkäyttäjä voi hallita useampia maantieteellisesti eri paikoissa olevia kohteita. Latausasemien mahdollinen yhteiskäyttö on myös erittäin sujuvaa, kun käyttäjä tunnistautuu RFID-tagin avulla ja kulutusdata saadaan ulos myös tagikohtaisesti. Helppoa ja oikeudenmukaista.

Suurin hyöty verrattuna OCPP-laitteisiin tulee investointikustannuksen muodossa. G-Cloudiin liitettävät latausasemat ovat ihan perus GLB- ja TWIN-asemia, niiden tulee vain olla varustettuina MID-hyväksytyllä mittarilla. Kyseisten latausasemien hinnat ovat selkeästi edullisempia kuin vastaavat OCPP-latausasemat.

GAROlla myös laaja valikoima OCPP-tiedonsiirtoa tukevia latausasemia

Mikäli kuitenkin tulee tarpeelliseksi liittää latausasemia operaattorien hallintaan, löytyy GAROlta myös laaja valikoima näitä julkisille paikoille tarkoitettuja latausasemia. Laitteet tukevat OCPP-tiedonsiirtoa ja yhteys muodostetaan joko 4G:n tai Ethernetin kautta.

Liikenne sähköistyy ja onpa tarve sitten yksittäiselle latausasemalle mökille, kotiin, taloyhtiöön tai julkiseen lataukseen, DC-pikalatausasemia unohtamatta, niin GAROlla on ratkaisu siihen.

Patrick Karlsson
toimitusjohtaja
GARO Finland Oy

Lisätietoja: www.garo.fi

Julkaistu: 10/2021

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

mainos_602
mainos_581
mainos_623
mainos_645
mainos_620
mainos_629



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »