LVI
BLOGI
2023 - loppuuko työt, tekijät vai materiaalit?
Kuulin eräältä LVI-urakoitsijalta, että hänen asiakkaallensa tilaama lämpöpumppu oli mennyt rikki rekkaterminaalissa ja uuden saa tilalle vasta ensi kesänä. Ihan katastrofaalinen tilanne toimitusajan suhteen!
Myös tarvikkeiden hinnat nousevat hurjalla vauhdilla. Lisäksi energiapulan takia kotien energialaskut ovat niin suuria, että moni pelkää henkilökohtaista konkurssia ensi talvena.
Kuluttajat jarruttavat jo nyt isoissa ostoksissa - miten käy talotekniikkaremonttien kohdalla?
Vaikka monen talotekniikka-alan yrittäjän kohdalla tilanne on nyt hyvä, kannattaa varautua tulevaan talveen. Kannattaa ottaa hetken mietintätauko ja sitten tehdä ne kuuluisat peliliikkeet.
Miten ensi talveen kannattaa valmistautua? Tässä muutama konkreettinen vinkki.
Kassankierto nopeammaksi
Monen konkurssin takana ei ole se, että myynti ei käy, vaan se että myynti ei siirry kassaan tarpeeksi nopeasti. Laskut ja palkat pitäisi kuitenkin maksaa. Tilanne tulee huonontumaan ensi talvena. Asiakkaat maksavat jo nyt yhä useammin myöhässä. Materiaali- tai työvoimapula hidastaa projekteja. Kesto voi ollakin viikon sijaan kuukausia.
Tähän on muutama helppo ratkaisu: laskurahoitus, järkevät maksuerät ja laskutuskyvyn parantaminen. Laskutuskyky tarkoittaa lyhyesti sitä, että kun työ on tehty, lasku lähtee heti eikä kuukauden päästä. Laskurahoituksessa yritys saa rahan tilille heti, kun lasku lähtee. Kun tilauksen maksuerät on suunniteltu järkevästi, yritys saa ison osan rahasta tilille jo ennen kuin urakka on valmis.
Nopeamman kassankierron ansiosta raha on tilillä jopa 30-60 päivää aikaisemmin kuin normaalisti.
Tunnit tehokkaammiksi
Kollegani kysyi asiakkaalta, että miten paljon laskuttamiseen menee aikaa. Vastaus oli: Nyt menee 2 minuuttia, ennen meni puoli tuntia per lasku. Jos yritys tekee kuukaudessa 50 laskua, säästetty työaika on 20 tuntia. Palkkakuluissa se tarkoittaa noin 7 000 euroa vuodessa.
Miten tämä on mahdollista? Ennen työmaalla tehtiin kaikki pöytäkirjat jäljentävälle paperille. Osaa papereista etsittiin, mihin kului aikaa. On mahdotonta laskuttaa, jos pöytäkirjaa ei ole. Jos laskuttaa, asiakas reklamoi virheestä ja tähän kuluu taas lisää työtunteja.
Ohjelmiston avulla kaikki asentajan kuittaama tieto siirtyy suoraan laskulle, joka on valmis laskutettavaksi nappia painamalla. Ajan säästö vaikuttaa sekä kannattavuuteen että asiakastyytyväisyyteen. Jos oikein hyvin käy niin yrittäjä saa vapaaksi myös lauantait.
Mutta eiköhän siitä ensi talvestakin selvitä, kunhan oikeat peliliikkeet tehdään ennen kuin varaaja ja putket vuotaa.
Easoftin missiona on auttaa asiakkaita kannattavampaan liiketoimintaan ja parempaan asiakastyytyväisyyteen - ohjelmistojen avulla. Easoft toimii Suomen LVI-liitto SuLVIn yhteistoimintajäsenenä ja tukee toimialan kehittämistä yhteisin hartioin alan osaajien kanssa.
Matti Perkkiö
Markkinointijohtaja
Easoft Group Oy
Matti on toiminut rakennusalalla jo yli 20 vuotta - tuotannon, urakoinnin ja ohjelmistojen parissa. Tänä keväänä Matti oli mukana järjestämässä Kannattavampaa liiketoimintaa rakennusalla 2022 -tutkimusta. Tutkimuksen mukaan alan kannattavimmat yritykset ovat panostaneet erityisesti asiakastyytyväisyyteen ja digitalisaatioon.
Julkaistu: 09/2022