mainos_1061

Piha-alue (sähkölataus)
Yhteiset tilat

BLOGI

Yhteiskäyttöinen latauslaite taloyhtiössä – uhka vai mahdollisuus?

artikkelikuva: Yhteiskäyttöinen latauslaite taloyhtiössä – uhka vai mahdollisuus?

Sähköautojen lataus puhututtaa taloyhtiöiden yhtiökokouksissa yhä useammin. Myös mediassa markkinoidaan sähköautojen latauslaitteiden asentamista enemmän ja enemmän. Yhtenä vaihtoehtona saatetaan esittää yhteiskäyttöinen latauslaite, jota halukkaat voivat tarvittaessa käyttää ja siirtää lopuksi autonsa pois latauksen päätyttyä ja vapauttaa laite seuraavalle käyttäjälle.

Olennaista tällaisen latauslaitteen asentamisessa on, että sähkönkulutus pitää pystyä kohdentamaan käyttäjälle. Joissain tapauksissa latauslaitteen sisälle on jopa sijoitettu kynä ja ruutupaperi, johon jokainen merkitsee kilowattituntilukeman lataussession päätteeksi, ja isännöinti tulkitsee ja laskuttaa kerran vuodessa toteuman perusteella.

Onneksi digitaalisuuden myötä on tarjolla helpompiakin keinoja. eParking-järjestelmällä on mahdollista luoda yhteiskäyttöinen latauslaite: käyttäjä saa laitteeseen käyttöoikeuden (esimerkiksi kyseisen talon asukas) ja hän aktivoi latauslaitteen joka kerta, kun haluaa ladata autoaan latauslaitteella. Latauksen päätteeksi sähköt katkaistaan, ja kulutuslukema tallentuu pilvipalveluun, joka laskuttaa käyttäjää kerran kuukaudessa, ja raha tuloutetaan taloyhtiölle säännöllisesti.

Tällainen yhteiskäyttöinen latauslaite toimii hyvin, kunhan lataaja muistaa siirtää autonsa heti latauksen jälkeen pois latauspaikalta, jotta paikka vapautuu seuraavalle. Joskus kuitenkin saattaa käydä niin, että auton lataaja unohtaa siirtää autonsa pois yhteiskäyttöiseltä latauslaitteelta, ja seuraava lataaja on pulassa. Helpompaa asukkaan kannalta olisi ajaa auto omaan ruutuun ja ladata siinä, jolloin huolta auton siirtämisestä ei tarvitsisi kantaa.

Helsingissä sijaitsevassa As Oy Hiidenkiukaantie 1-3:ssa päädyttiin aluksi yhteiskäyttöiseen latauslaitteeseen, sillä auton lataajia ei taloyhtiössä vielä ollut montaa. Kasvaneen kysynnän vuoksi taloyhtiössä päätettiin jo 1,5 vuoden päästä yhteiskäyttöisen latauslaitteen asentamisesta lisätä latauslaitteiden määrää, jotta taloyhtiö voisi palvella asukkaitaan mahdollisimman hyvin. Lisäksi taloyhtiössä otettiin käyttöön eParking-järjestelmä, jotta lataussähkön laskutus on helppo kohdistaa yhteiskäyttöisen latauslaitteen käyttäjille oikein

Case Hiidenkiukaantie 1-3

- Taloyhtiön hallitus keskusteli latausmahdollisuudesta syksyn 2019 ja vuoden 2020 alussa useammassa kokouksessaan ja näki, että se kuuluu nykyaikaisen taloyhtiön palveluvalikoimaan. Lisäksi latausmahdollisuudella on taloyhtiön arvoa nostava vaikutus, ja sen pitäisi myös edesauttaa asuntojen myyntiä ja ostoa.

Lataustarvetta oli kyselty osakkailta jo muutamaa vuotta aiemmin, mutta silloin kiinnostuneita ei vielä ollut kovin montaa. Uudessa kyselyssä talven 2019-2020 aikana kiinnostus oli selvästi lisääntynyt, vaikka kovin montaa täyssähköautoa ei osakkailla vielä ollutkaan.

Hallitus päätti viedä asiasta esityksen kevään 2020 yhtiökokoukseen niin, että asennustyöt tehtäisiin taloyhtiön hoitovaroista. Hanke mahtui normaaliin budjettiin suurelta osin yhtiön suuren koon vuoksi.

Yhtiökokous antoi hallitukselle valtuudet toteuttaa hanke yhtiön varoin. Käyttäjät maksavat sähkön lisäksi pienen lisähinnan, jolla katetaan hankinnasta aiheutuneita kuluja. Lisähinta on tällä hetkellä 0,05 €/kWh, eli kokonaishinnaksi muodostui 0,16 € / kwh.

Taloyhtiössä on kolme hieman erikokoista rakennusta, joissa asuntoja on yhteensä 124. Pihoilla on yhteensä 50 lämmitystolpallista autopaikkaa, 15 autotallia ja 29 katoksessa olevaa paikkaa. Taloyhtiö omistaa paikat ja ne on vuokrattu kuukausivastikkeella osakkaille. Pihoilla on myös muutama asukkaiden yhteiskäytössä oleva parkkipaikka, ja ensimmäinen yhteiskäyttöinen 2*22 kW paikka toteutettiinkin yhteen näistä, jotta kukaan ei menetä omaa paikkaansa. Pääsyy oli kuitenkin se, että tarvittavan isovirtaisen sähkönsyötön toteuttaminen tähän paikkaan oli helpointa.

Yhteisen latauslaitteen käytöstä ei laadittu mitään erityisiä sääntöjä muuta kuin se, että kyseiset kaksi paikkaa on tarkoitettu lataamiseen. Latauskerran pituuttakaan ei rajoitettu mitenkään. Suuri osa ladattavista autoista on edelleen hybridejä. Taloyhtiössä on oma yhtiössä asuva kiinteistönhoitaja, joka toimi tarvittavana viestikanavana käyttäjien opastamisessa. Muuta erillistä viestintäkanavaa ei ole ollut käytössä. Mitään dinottamiseen (latauspaikalle pysäköi muu kuin ladattava auto, esimerkiksi polttomoottoriauto) liittyvää haastetta ei paikoissa ole myöskään ollut havaittavissa.

Syksyn 2020 ja alkuvuoden 2021 aikana yhteisen latauspaikan käyttö kasvoi merkittävästi niin, että toinen paikoista oli melkein aina käytössä, usein myös molemmat. Hallitus jatkoikin sen vuoksi keskustelua alkuperäisestä suunnitelmasta, jossa ajatuksena oli aloittaa ensin yhteiskäyttöisellä paikalla, ja tarpeen kasvaessa lisätä paikkoja muuttamalla lämmitystolppia latauslaitteiksi.

Hallitus esittikin vuoden 2021 yhtiökokoukselle, että jokaisen talon pihalla viisi lämmitystolppaa muutettaisiin latauslaitteiksi. Tällöin pisteitä olisi yhteensä 30. Yhtiökokous hyväksyi esityksen ja muutokset tehtiin loppuvuodesta 2021.

Osa paikoista on edelleen polttomoottoriautojen käytössä, jolloin niiden lohkolämmittimien ajastaminen on joustavampaa kuin vanhoissa paikoissa. Ladattavien autojen lisääntyessä paikkoja vaihdetaan niin, että polttomoottoriautoja siirretään pois latauspaikoilta vanhoille paikoille. Lämmitystolppia tullaan muuttamaan lisää latauslaitteiksi tarpeen lisääntyessä.

Jorma Kyyrä, As Oy Hiidenkiukaantie 1-3:n asukas

kuva
As Oy Hiidenkiukaantie 3:ssa muutetaan osa vanhoista lämmitystolpista suko-pistokkeellisiksi hidaslataustolpiksi.

Kalle päätyi asennuttamaan latauslaitteen omalle paikalleen

- Yhteiskäyttömalli toimi ihan hyvin, mutta toki helpompaa ja yksinkertaisempaa on, jos auton voi ladata omalla paikalla ilman sen kummempia kommervenkkeja. Tökkää vain töpselin kiinni ja akku on käytännössä aina halutussa varaustilassa aamulla.

Nopeampi yhteiskäyttölaite tuo joustovaraa, jos tulee suunnittelematon pidempi reissu ja auto täytyykin ladata nopeammin. Mutta hyvin on täyssähkön kanssa pärjännyt pelkästään oman paikan hitaalla latauksella.

Olen käyttänyt yhteiskäyttöpistettä ehkä 2-3 kertaa oman latauslaitteen hankinnan jälkeen. Autolla olen ajanut suunnilleen 50 000 km ja ajoista noin 80-90 % on ladattu omalla paikalla. Hidaslataus toimii siis erittäin hyvin, ainakin minulle.

Itse laitteen hankkiminen ei ollut mitenkään vaikeaa, vaihtoehtoja on paljon markkinoilla. Tässä tapauksessa selvää oli, että hankin latauslaitteen eParkingin kautta. Laite on yhteydessä taloyhtiön järjestelmään, jolloin laskutus ja muu data kulkee helposti, eikä taloyhtiölle aiheudu lisäkuluja ylimääräisestä laskutuksesta. Sähkölaskut latausten osalta saadaan kohdistettua suoraan minulle, ja maksan siis sen minkä kulutan.

Keskustelu taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän kanssa oli jouhevaa, ja kun asennuksesta ja lataamisesta ei taloyhtiölle kuluja koidu, vaan katan ne itse, oli päätösten tekeminen myös nopeaa ja helppoa. Iso kiitos tästä hallitukselle, joka ymmärtää, mikä luo arvoa asukkaille sekä tekee taloyhtiöstä houkuttelevamman myös pidemmällä aikavälillä.

Kalle Mäkinen, As Oy Hiidenkiukaantie 1-3:n asukas

Yhteiskäyttöisen latauslaitteen käyttämiselle selkeät säännöt

Yhteiskäyttöinen latauslaite taloyhtiössä voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu. Tärkeää toimivuuden kannalta on, että taloyhtiössä on sovittu selkeät säännöt ja käytännöt latauslaitteen käyttöön, ja että laskutus kohdennetaan käyttäjille oikein.

Ladattavien autojen lisääntyessä kannattaa taloyhtiön kuitenkin harkita latauslaitteiden määrän kasvattamista asukkaiden omille pysäköintipaikoille. Yhteiskäyttöinen latauslaite voi olla latausteholtaan suurempi kuin asukkaiden omat latauslaitteet, sillä tehokas latauslaite on hyvä olla olemassa, jos asukkaan tarvitsee äkillisesti saada ladattua autonsa.

Hitaammat latauslaitteet toimivat hyvin ennustettavassa arkiajossa. Myös latauksen hinnoitteluun kannattaa kiinnittää taloyhtiössä huomiota. Hiidenkiukaantie 1-3:ssa hidaslatauslaitteiden hinnoittelumalli on luotu niin, että lämmityssähkö on käyttäjälle ilmaista, ja lataukseen kulutettu sähkö on maksullista.

Tästä blogista voit lukea lisää, miten hinnoittelu voidaan taloyhtiössä toteuttaa.

Blogin kirjoittamiseen ovat osallistuneet As Oy Hiidenkiukaantie 1-3:n asukkaat Jorma Kyyrä ja Kalle Mäkinen.

eTolpissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista löytyy varmasti jokaiselle taloyhtiölle sopiva latausasema. eTolppiin pääsee tutustumaan osoitteessa www.etolppa.fi. eParking-järjestelmästä löytyy lisätietoa osoitteesta eparking.fi. Lisäksi eParkingin myyjät kertovat mielellään lisää ja neuvovat sopivan eTolpan valinnassa. Myyjien yhteystiedot löydät eTolppa- ja eParking-nettisivuilta.

Kirjoittaja:
Antti Hiekkanen
COO, IGL-Technologies Oy

Julkaistu: 09/2022

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 2/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »