Piha-alue (sähkölataus)
Yhteiset tilat
Sähköautojen lataus taloyhtiössä
Hybridi- ja sähköautojen määrän nopea kasvu tuo haasteita taloyhtiöille. Nyt on monessa taloyhtiössä pohdittavana mikä olisi järkevä tapa toteuttaa autojen latausmahdollisuus.
SÄHKÖAUTOJEN LATAUSPISTEIDEN toteuttamisen arvioidaan
olevan alkaneen viisivuotiskauden aikana yleisin hanke
sekä kerros- että rivitaloissa. Latauspaikkojen puuttuminen voi
alkaa haitata jo asuntojen myyntiä, varsinkin kasvukeskuksissa.
Lähtökohtana latausratkaisujen toteuttamiselle on Asuntoosakeyhtiölain
määräämä yhdenvertaisuusperiaate. Jos
yhdelle osakkaalle mahdollistetaan latausratkaisu, samankaltainen
ratkaisu pitää mahdollistaa myös muille. Sama
yhdenvertaisuusperiaate pitää toteutua kustannusten jakamisessa
osakkaiden kesken.
Erilaisia toteutusvaihtoehtoja lataukselle on runsaasti. Tarjolla
on hidas-, keskinopea- ja pikalataus tai näiden yhdistelmiä.
Yksinkertaisimmassa ja halvimmassa hitaassa latausversiossa
päivitetään vain nykyiset kiinteistön lämmitystolpissa
olevat tavanomaiset Suko-pistokerasiat latausvalmiuteen.
Tehokkaammissa toteutuksissa tarvitaan yleensä muutoksia
jo taloyhtiön sähköinfraan eli sähköpääkeskukseen
ja sähköliittymään sekä kaapelointeihin. Tällöin myös järjestelmän
älykäs tehon- ja käytönhallinta on keskeisen tärkeä
ominaisuus. Useat älykkäät latausasemajärjestelmät
sisältävät kuormanhallintajärjestelmän, joka tasaa älykkäästi
sähkökuormaa, jotta kohteen maksimikapasiteetti ei
ylity.
Aluksi selvitettävä tarve
Aluksi on selvitettävä taloyhtiön tarve latauspaikoille, eli
kuinka monella on tarvetta auton lataamiselle ja auton
lämmittämiselle. Lisäksi olisi hyvä kartoittaa, minkä tyyppisiä
autoja taloyhtiön asukkaat aikovat lähitulevaisuudessa
hankkia. Hybridiautot eivät yleensä pysty hyödyntämään
kovin suuria lataustehoja.
center>
Taloyhtiön sähköjärjestelmän kartoituksessa selvitetään,
minkälaisia mahdollisuuksia taloyhtiössä on toteutukselle
suhteessa siihen, mitä haluttaisiin. Verkkoyhtiöltä selvitetään
liittymäkoon vapaa kapasiteetti ja se, kuinka vahvat kaapelit
ja sulakkeet syöttävät autopaikkoja. Järjestelmää uudistetaan
sitten tarpeen mukaan.
Kaikkia paikkoja ei tarvitse varustaa latauslaitteilla heti,
mutta isommissa hankkeissa kannattaa hankkia ainakin
latausvalmius kaikille latausasemille.
Erilaisia
toteutusvaihtoehtoja
lataukselle on runsaasti.
Hidas lataus lämpötolpasta
Yleensä suomalaisissa taloyhtiöissä on lämpötolpat jo valmiiksi.
Niitä on mahdollista hyödyntää hitaan latausratkaisun
toteuttamisessa. Samalla tolpalla voi sekä
ladata että lämmittää autoa. Esimerkiksi Fibox Oy:llä on
HeatnCharge -tuoteperhe, jossa on tavallisilla Suko-pistorasioilla
varustettuna neljä erilaista lataustuotetta. Ne ovat
hyvä ja kustannustehokas
ratkaisu niille, joille hidas lataus
riittää.
Yksinkertaisimmassa versiossa vain päivitetään nykyisin
tolpassa oleva lämmitysrasia latausvalmiuteen. Näin sinne
saadaan pidempi latausaika latauksen käyttöön sekä kulutuksen
mittaus käytön mukaista veloitusta varten. Näin voi
jo ladata turvallisesti täyssähköautoakin 1,8 kW-teholla eli
hitaalla latauksella. Yön aikana latautuu reilu sata kilometriä
toimintamatkaa auton kulutuksesta riippuen, aluemyyntipäällikkö
Jarmo Anttila Fibox Oy:stä kertoo. Fibox tarjoaa
taloyhtiöympäristöön
eritasoisia autojen latausratkaisuja joko
operaattorin
kanssa tai ilman.
Tuoteperheessä on tarjolla myös älykkäämpiä versioita,
kuten Fibox HeatnCharge Smart lataus- ja lämmitysasemat,
jotka mittaavat sähkönkulutuksen käyttäjä- tai pistokekohtaisesti.
Älykäs järjestelmä mahdollistaa muun muassa laskutuspalvelun
ja älykkään kuormanhallinnan.
Tehokkaampi latausjärjestelmä
isompaan tarpeeseen
Toiset tarvitsevat tehokkaamman ja kalliimman keskinopean
latausjärjestelmän, joka voi olla 11 kW tai 22 kW -tehoinen.
Näitä Fibox pystyy myös tarjoamaan.
Keskinopea, tyypin 2 latausjärjestelmä on järkevä ratkaisu
esimerkiksi silloin, jos taloyhtiössä on tulossa suurempi
remontti, johon liittyy vaikka sähkökaapeleiden nousujen uusimista
taloyhtiön sisällä. Silloin kannattaa vähintäänkin varautua 11 kW latausvalmiuteen, eli putkitus toteutetaan niin, että
tehokkaampi lataus voidaan ottaa helposti käyttöön myöhemmin,
Anttila toteaa.
Hän muistuttaa, että Fiboxin 11 kW ja 22 kW keskinopeat
bluEV-latausasemat tarjoavat avoimen OCPP
(open charge point protocol) rajapinnan, jonka avulla palveluoperaattori
on vapaasti valittavissa. Yksi mahdollinen operaattori
on Fiboxin yhteistyökumppani eParking.fi tarjoamallaan
käyttöjärjestelmällä.
center>
Myös hitaaseen latausasemaan saa eParking.fi-käyttöjärjestelmällä
samat älykkäät ominaisuudet kuin tehokkaamman
latauksen bluEV-laitteeseen, Anttila kertoo.
eParking.fi tarjoaa myös laajemman pysäköinninhallintajärjestelmän,
jonka avulla ylläpitäjä voi esimerkiksi hallinnoida
pysäköintilupia, pysäköintilupien maksuja ja tarkastella
lataus- ja lämmityssähkön kulutusta taloyhtiössä. Lisäksi käyttäjä
voi maksaa eParking.fi-sovelluksella lyhytaikais- tai sopimuspysäköinnin.
On hyvä muistaa, että keskinopean tyypin 2 tai sitä tehokkaamman
latausaseman hankkimiseen saa myös ARA:n tukea.
Tuen saaminen edellyttää latausvalmiuden rakentamista vähintään
viidelle latausasemalle. Tukeen tuo epävarmuutta se, että
tämän vuoden ARA-tukimäärärahat on käytetty loppuun jo
elokuussa ja sen osalta odotetaan valtiovallan päätöstä lisätuesta.
Teksti: Jari Peltoranta
Julkaistu: 09/2022