mainos_1109

Piha-alue (sähkölataus)
Yhteiset tilat

Sähköautojen lataus taloyhtiössä

artikkelikuva: Sähköautojen lataus taloyhtiössä

Hybridi- ja sähköautojen määrän nopea kasvu tuo haasteita taloyhtiöille. Nyt on monessa taloyhtiössä pohdittavana mikä olisi järkevä tapa toteuttaa autojen latausmahdollisuus.

SÄHKÖAUTOJEN LATAUSPISTEIDEN toteuttamisen arvioidaan olevan alkaneen viisivuotiskauden aikana yleisin hanke sekä kerros- että rivitaloissa. Latauspaikkojen puuttuminen voi alkaa haitata jo asuntojen myyntiä, varsinkin kasvukeskuksissa.

Lähtökohtana latausratkaisujen toteuttamiselle on Asuntoosakeyhtiölain määräämä yhdenvertaisuusperiaate. Jos yhdelle osakkaalle mahdollistetaan latausratkaisu, samankaltainen ratkaisu pitää mahdollistaa myös muille. Sama yhdenvertaisuusperiaate pitää toteutua kustannusten jakamisessa osakkaiden kesken.

Erilaisia toteutusvaihtoehtoja lataukselle on runsaasti. Tarjolla on hidas-, keskinopea- ja pikalataus tai näiden yhdistelmiä. Yksinkertaisimmassa ja halvimmassa hitaassa latausversiossa päivitetään vain nykyiset kiinteistön lämmitystolpissa olevat tavanomaiset Suko-pistokerasiat latausvalmiuteen.

Tehokkaammissa toteutuksissa tarvitaan yleensä muutoksia jo taloyhtiön sähköinfraan eli sähköpääkeskukseen ja sähköliittymään sekä kaapelointeihin. Tällöin myös järjestelmän älykäs tehon- ja käytönhallinta on keskeisen tärkeä ominaisuus. Useat älykkäät latausasemajärjestelmät sisältävät kuormanhallintajärjestelmän, joka tasaa älykkäästi sähkökuormaa, jotta kohteen maksimikapasiteetti ei ylity.

Aluksi selvitettävä tarve

Aluksi on selvitettävä taloyhtiön tarve latauspaikoille, eli kuinka monella on tarvetta auton lataamiselle ja auton lämmittämiselle. Lisäksi olisi hyvä kartoittaa, minkä tyyppisiä autoja taloyhtiön asukkaat aikovat lähitulevaisuudessa hankkia. Hybridiautot eivät yleensä pysty hyödyntämään kovin suuria lataustehoja.

center>

kuva

Taloyhtiön sähköjärjestelmän kartoituksessa selvitetään, minkälaisia mahdollisuuksia taloyhtiössä on toteutukselle suhteessa siihen, mitä haluttaisiin. Verkkoyhtiöltä selvitetään liittymäkoon vapaa kapasiteetti ja se, kuinka vahvat kaapelit ja sulakkeet syöttävät autopaikkoja. Järjestelmää uudistetaan sitten tarpeen mukaan.

Kaikkia paikkoja ei tarvitse varustaa latauslaitteilla heti, mutta isommissa hankkeissa kannattaa hankkia ainakin latausvalmius kaikille latausasemille.

” Erilaisia toteutusvaihtoehtoja lataukselle on runsaasti.

Hidas lataus lämpötolpasta

Yleensä suomalaisissa taloyhtiöissä on lämpötolpat jo valmiiksi. Niitä on mahdollista hyödyntää hitaan latausratkaisun toteuttamisessa. Samalla tolpalla voi sekä ladata että lämmittää autoa. Esimerkiksi Fibox Oy:llä on Heat’n’Charge -tuoteperhe, jossa on tavallisilla Suko-pistorasioilla varustettuna neljä erilaista lataustuotetta. Ne ovat hyvä ja kustannustehokas ratkaisu niille, joille hidas lataus riittää.

”Yksinkertaisimmassa versiossa vain päivitetään nykyisin tolpassa oleva lämmitysrasia latausvalmiuteen. Näin sinne saadaan pidempi latausaika latauksen käyttöön sekä kulutuksen mittaus käytön mukaista veloitusta varten. Näin voi jo ladata turvallisesti täyssähköautoakin 1,8 kW-teholla eli hitaalla latauksella. Yön aikana latautuu reilu sata kilometriä toimintamatkaa auton kulutuksesta riippuen”, aluemyyntipäällikkö Jarmo Anttila Fibox Oy:stä kertoo. Fibox tarjoaa taloyhtiöympäristöön eritasoisia autojen latausratkaisuja joko operaattorin kanssa tai ilman.

Tuoteperheessä on tarjolla myös älykkäämpiä versioita, kuten Fibox Heat’n’Charge Smart lataus- ja lämmitysasemat, jotka mittaavat sähkönkulutuksen käyttäjä- tai pistokekohtaisesti. Älykäs järjestelmä mahdollistaa muun muassa laskutuspalvelun ja älykkään kuormanhallinnan.

Tehokkaampi latausjärjestelmä isompaan tarpeeseen

Toiset tarvitsevat tehokkaamman ja kalliimman keskinopean latausjärjestelmän, joka voi olla 11 kW tai 22 kW -tehoinen. Näitä Fibox pystyy myös tarjoamaan.

”Keskinopea, tyypin 2 latausjärjestelmä on järkevä ratkaisu esimerkiksi silloin, jos taloyhtiössä on tulossa suurempi remontti, johon liittyy vaikka sähkökaapeleiden nousujen uusimista taloyhtiön sisällä. Silloin kannattaa vähintäänkin varautua 11 kW latausvalmiuteen, eli putkitus toteutetaan niin, että tehokkaampi lataus voidaan ottaa helposti käyttöön myöhemmin”, Anttila toteaa.

Hän muistuttaa, että Fiboxin 11 kW ja 22 kW keskinopeat bluEV-latausasemat tarjoavat avoimen OCPP (open charge point protocol) rajapinnan, jonka avulla palveluoperaattori on vapaasti valittavissa. Yksi mahdollinen operaattori on Fiboxin yhteistyökumppani eParking.fi tarjoamallaan käyttöjärjestelmällä.

center>

kuva

”Myös hitaaseen latausasemaan saa eParking.fi-käyttöjärjestelmällä samat älykkäät ominaisuudet kuin tehokkaamman latauksen bluEV-laitteeseen”, Anttila kertoo.

eParking.fi tarjoaa myös laajemman pysäköinninhallintajärjestelmän, jonka avulla ylläpitäjä voi esimerkiksi hallinnoida pysäköintilupia, pysäköintilupien maksuja ja tarkastella lataus- ja lämmityssähkön kulutusta taloyhtiössä. Lisäksi käyttäjä voi maksaa eParking.fi-sovelluksella lyhytaikais- tai sopimuspysäköinnin.

On hyvä muistaa, että keskinopean tyypin 2 tai sitä tehokkaamman latausaseman hankkimiseen saa myös ARA:n tukea. Tuen saaminen edellyttää latausvalmiuden rakentamista vähintään viidelle latausasemalle. Tukeen tuo epävarmuutta se, että tämän vuoden ARA-tukimäärärahat on käytetty loppuun jo elokuussa ja sen osalta odotetaan valtiovallan päätöstä lisätuesta.

Teksti: Jari Peltoranta

Julkaistu: 09/2022

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 3/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »