Hissit
KONEen digitaaliset hissit tuovat käyttäjäkokemuksen uudelle tasolle
KONE on julkaissut maailman ensimmäisen hissimalliston, jossa digitaaliset tietoyhteydet ovat vakiona. Käyttäjälle tämä tarjoaa turvallisuuden lisäksi erilaisia elämää helpottavia joustavia ratkaisuja liikkumiseen ja palvelujen hyödyntämiseen. Koneen hissit pystyvät mukautumaan ja sopeutumaan kiinteistön ja käyttäjien tarpeisiin ja niiden muutoksiin käyttöönoton jälkeenkin.
Kiinteistöalan keskeisiä trendejä on se, että kiinteistöjärjestelmien halutaan keskustelevan automaattisesti keskenään esineiden internetin (IoT) kautta. Järjestelmiin halutaan etäluettavuutta ja -hallittavuutta sekä palvelumahdollisuuksia. Asumisen halutaan olevan helppoa ja mukavaa. Tähän tarpeeseen olemme kehittäneet uudet DX-sarjan digitaaliset hissit, KONEen korjausrakentamisen liiketoimintajohtaja Anna Tiri toteaa.
Tulevaisuusvarmoja keskustelevia hissejä
Aiemmin asiakkaan piti soittaa huoltoliikkeen huoltoon, jos hissi vikaantui. Nyt KONEen asiakaspalvelu näkee automaattisesti pilvipalvelun kautta, mikä hissin kunto on. Näin hissi voidaan huoltaa ennakoivasti ennen kuin ongelmia syntyy.
DX-hissien avoin ohjelmointirajapinta (API) mahdollistaa erilaisten arkielämää helpottavien ratkaisujen kehittämisen kumppanien kanssa myös tulevaisuudessa.
Asukas voi esimerkiksi avata ulko-ovet älypuhelimensa digitaalisella avaimella. Samalla järjestelmä tekee hissikutsun valmiiksi omaan kotikerrokseen ja ovet aukeavat automatisoiduilla ovipumpuilla. Näin saadaan esteettömyyttä edistävä helppokulkuinen ratkaisu. Järjestelmää voi muokata myös käyttäjäkohtaisesti esimerkiksi hitaammalle liikkujalle sopivaksi, Tiri kertoo.
DX-hisseissä on tarjolla myös uudet design-valikoimat ja innovatiivisia materiaaleja, kuten tahroja ja naarmuja ehkäisevät antibakteeriset pinnat, jotka tekevät hissin käytöstä entistä miellyttävämpää, helpompaa ja turvallisempaa.
Teksti: Jari Peltoranta
Lisätietoja: www.kone.fi
Julkaistu: 12/2019