mainos_1054

Taloyhtiöviestintä

Digitaalinen taloyhtiöviestintä on tehokasta ja kannattavaa

artikkelikuva: Digitaalinen taloyhtiöviestintä on tehokasta ja kannattavaa

Taloyhtiöiden digitaalisten asukasviestintäratkaisujen hyödyntäminen on vielä alkutekijöissään Suomessa. Suuret vuokrataloyhtiöt ovat jo ottaneet digitaaliset viestintäratkaisut laajempaan käyttöön, mutta yksityisomisteiset asuntoosakeyhtiöt ovat hitaampia muutoksentekijöitä.

”Rakennuttajat eivät välttämättä vielä ota digitaalista asukasviestintäratkaisua uusiin kerrostaloihin heti, mutta niihin tehdään rakennus vaiheessa valmiudet esimerkiksi porrasnäyttöjen käyttöönottoon. Tietyt rakennusyhtiöt ottavat ne jo aika lailla automaattisesti uudiskohteisiinsa”, Toimitusjohtaja Kitte Hamilton One4all Finland Oy:stä toteaa.

One4all Finland Oy on digitaalisia asukasviestintä- ja asukaspalveluratkaisuja tuottava suomalainen kasvuyritys.

”Viestintäprosessin muutos on keskimäärin huomattavasti hitaampaa yksityisomisteisissa taloyhtiöissä kuin suurissa vuokrataloyhtiöissä. Tietyt taloyhtiöt tekevät muutokset nopeastikin, mutta yleisesti ottaen päätöksenteko kestää omistusasuntoyhtiöissä kauemmin”, Hamilton sanoo.

Monissa taloyhtiöissä hyödynnetään Facebookia, verkkosivuja ja sähköpostia, jotka voivat olla toimivia ratkaisuja. Mutta varta vasten taloyhtiölle kehitetty asumisenpalvelualusta tuo huomattavasti monipuolisempia ratkaisuja taloyhtiöiden käyttöön, muuttaen mm. viestinnän reaaliaikaiseksi ja monikanavaiseksi, digitalisoiden myös yhteistilojen varauskalenterit, sekä maksupalvelun ja kulunohjauksen.

kuva

Viestintäsuunnitelma pitää olla

Moderni digitaalinen viestintäjärjestelmä ei ole itsetarkoitus. Yhtiössä pitäisi aina miettiä ennen järjestelmien hankkimista, miten sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti.

”Kannustamme taloyhtiöitä tekemään jonkinlaisen suunnitelman tai strategian siitä, miten digitaalisia järjestelmiä tullaan hyödyntämään. Ne antavat paljon aiempaa laajemmat mahdollisuudet taloyhtiön viestintään. Ensin täytyy ymmärtää, mitä kaikkea digitaalisuus mahdollistaa ja sitten suunnitella, miten tavoitteisiin päästään: kuka tekee ja miten? Ei ole kenenkään etujen mukaista ottaa palveluja käyttöön niin, että siellä ei ole mitään sisältöä.” Hamilton sanoo.

Vanhoilla välineillä on tyypillistä, että taloyhtiöissä ylläpidetään vain pakollista minimitiedotusta, koska tiedotus on aikaa vievää ja maksaa paljon, kun isännöitsijä printtaa tiedotteita ja niitä kuljetetaan eri kohteisiin.

”Digitaalisessa järjestelmässä viestit saadaan menemään koko asukas- ja taloyhtiökantaan yhdellä klikkauksella. Viestintää voidaan laajentaa ja parantaa ilman, että siihen menisi yhtään enempää aikaa kuin ennen. Viestinnästä on myös helppo tehdä kaksisuuntaista”, Hamilton sanoo.

Hamiltonin mukaan on myös todettu, että porraskäytävään sijoitettu moderni digitaalinen porrasnäyttö ja käytössä oleva digitaalinen asukasviestintäjärjestelmä nostaa talon imagoa ja sitä kautta asuntojen arvoa.

Senioritkin pärjäävät digilaitteiden kanssa

”Meillä on paljon kokemusta vanhempien asukkaiden sopeutumisesta digitaalisen asukasviestintäratkaisujen käyttäjiksi. Kokemuksemme perusteella ei voi sanoa, että vanhemmat ihmiset eivät pärjäisi tai haluaisi digitalisaatiota asumisen yhteyteen”, Hamilton toteaa.

Oikein ohjeistettuina ja opastettuina hankkeet ovat Hamiltonin mukaan menneet läpi äärimmäisen hyvin.

”Yhtenä suurena asiakkuutenamme on esimerkiksi Setlementtiasunnot, jolla on paljon senioriasukkaita. Heillä on porrasnäytöt ja meidän mobiilisovelluksemme käytössä koko asuntokannassaan. Siellä järjestelmä on toiminut tosi hyvin. Olemme todenneet, että tämä on enemmän asennekysymys kuin vaikeuskysymys.”

Taloyhtiön pitää pystyä tarjoamaan palvelua kaikille asukkaille jollakin keinolla.

Porrasnäyttö tuo palvelut niille asukkaille, joilla ei ole omia mobiililaitteita tai tietokonetta käytössä. Jos porrasnäyttö on kosketusnäyttö, sitä kautta voi esimerkiksi varata tiloja ja selata mm. pelastussuunnitelmaa tai muita laajempia ohjeistuksia.

”Jos asukas ei osaa tai uskalla käyttää digilaitteita ollenkaan, on vielä se täydennysmahdollisuus, että hän soittaa huoltoyhtiöön, joka sitten tekee esimerkiksi tilavarauksen hänen puolestaan järjestelmään”, Hamilton sanoo.

Teksti: Jari Peltoranta
Kuvat: One4all Finland Oy

Julkaistu: 04/2020

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 2/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »