kita-LAKI
Piha-alue (sähkölataus)
Yhteiset tilat

Uusi laki sähköisti tunnelman taloyhtiöissä

artikkelikuva: Uusi laki sähköisti tunnelman taloyhtiöissä

Kuva: InterControl Oy


Laki sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta hyväksyttiin eduskunnassa. Laki vaatii uusiin ja laajalti peruskorjattaviin asuinrakennuksiin valmiuden sähköautojen latauspisteiden asentamiseksi kaikille autopaikoille. Ovatko taloyhtiöt valmiit muutokseen?

Sähköinen liikenne ry:n vuoden 2020 kattavan raportin mukaan sähköisen liikenteen kasvu jatkuu vahvana: sähköautoja oli vuoden 2020 lopussa jo 55 318 ja joulukuussa uusien sähköautojen osuus ensirekisteröinneissä oli hulppeat 31 prosenttia. Koko vuoden 2020 sähköautokannan kasvu oli peräti 88% – mikä tarkoittaa 25 953 sähköautoa.

Kun kuluttaja äänestää lompakollaan, lainsäätäjä reagoi. Eduskunta hyväksyi 16.10.2020 lain sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta. Laissa edellytetään uusissa ja laajalti peruskorjattavissa asuinrakennuksissa valmiuden rakentamista jokaiselle pysäköintipaikalle sähköautojen latauspisteiden rakentamista varten.

Lain määritelmä valmiudesta tarkoittaa minimissään putkitusta tai vastaavaa järjestelyä, joka mahdollistaa myöhemmin kaapeloinnin ja latauslaitteiden asentamisen. Taloyhtiöitä voi houkuttaa valmiuden toteuttaminen ns. minimitasolla – ja asentaa pelkkä putkitus rakentamisen tai remontin yhteydessä. Mutta: mikäli ollaan rakentamassa uutta tai peruskorjataan muutenkin kiinteistön sähköjärjestelmää, tämä ei välttämättä ole se kokonaiskustannuksiltaan edullisin tapa.

kuva
KUVA: A-LEHDET / MILKA ALANEN

Taloyhtiöt liikkeellä

Sähköisen liikenteen tuoteryhmäpäällikkö Päivi Linteri Helen Oy:stä toteaa, että taloyhtiöt ovat viime aikoina olleet todella aktiivisesti liikkeellä tähän teemaan liittyen.

”Taloyhtiöillä selkeästi merkittävänä kannustimena on ollut ARA-tuki, joka helpottaa autopaikkojen sähköistymistä. Tämä kehitys näyttää jatkuvan hyvänä myös tämän vuoden puolella.”

ARA:n myöntämän latauspisteiden rakentamisen tuen rajaus on tärkeää huomioida: tuen saamiseksi ei tarvitse asentaa latauspisteitä, vaan valmius niiden asentamiseen riittää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita pelkkää putkitusta, vaan autopaikoille saakka täytyy löytyä kaapelointi, johon voidaan asentaa latauspiste, ja muunkin sähköinfran täytyy olla valmis latauspisteiden asentamista varten. ARA-tukea ei siis voi saada pelkkään putkituksen asentamiseen.

ARA-tukea kannattaa hyödyntää etenkin niissä taloyhtiöissä, missä minimivalmiuden toteuttaminen tulisi kalliiksi: esimerkiksi isoilla asfalttipihoilla sijaitsevilla parkkipaikoilla. Avustus voi olla jopa 55 % kustannuksista, jolloin valmiuden toteuttaminen kaapelointeineen tulee selvästi halvemmaksi, kuin pelkän putkituksen vetäminen maan alle.

Sijoitus tulevaisuuteen

Päivi Linteri muistuttaa, että latauspisteet nostavat kiinteistön arvoa. Jo nyt on selvää, että asunnon ostajat tekevät valintoja sen mukaan, onko kiinteistössä mahdollista ladata sähköautoa tai edes varauduttu siihen.

”Sähköautoilevia asunnonostajia on tulevaisuudessa yhä enemmän ja heidän valintansa kallistuu todennäköisemmin taloon, jossa lataus on jo hoidettu kuntoon.”

Linterin mukaan sähköauton latauspisteitä tai latauspistevalmiutta suunnittelevien taloyhtiöiden kannattaa turvautua asiantuntijoiden apuun sopivan ratkaisukokonaisuuden löytämiseksi.

”Tyypillisesti liikkeelle lähdetään kuitenkin kartoittamalla latauspisteiden todellinen tarve, sekä kiinteistön lataukselle annettavissa oleva vapaa kapasiteetti ja mahdolliset latausinfran aiheuttamat muutostarpeet.”

Ota selvää eri vaihtoehdoista

”Kartoituksen lopputuloksena saadaan selville työn laajuus ja kustannukset. Lisäksi tarkoitukseen sopivimmat latauspisteet ja -palvelut on helppo valita”, huomauttaa Linteri.

”Alan asiantuntijat huolehtivat, että latauspistevalmiudet ja latauspisteet on asennettu ja käyttöönotettu turvallisesti ja määräysten mukaisesti”, Linteri toteaa ja lisää, että Helenin palvelua hyödyntämällä myös laskutus hoituu kätevästi käyttäjäkohtaisena ja kulutukseen perustuvana.

”Moderni latausjärjestelmä voi parantaa taloyhtiön imagoa.

Helen tekee nyt paljon eri latausprojekteja koteihin, taloyhtiöistä omakotitaloihin. Projektit voivat vaihdella latauspistevalmiuden ja yksittäisten latauspisteiden asentamisesta isoihin koko parkkipaikan sähköistysprojekteihin.

”Ratkaisumme skaalautuvat hyvin erilaisiin tarpeisiin”, Linteri toteaa.

”Skaalautumiskykyä myös tarvitaan, sillä sähköautot yleistyvät meillä erityisesti isommissa kasvukeskuksissa, Helsinki etunenässä. Yleistymiseen vaikuttava yksi merkittävä tekijä on eri hintaluokan automallien saatavuus”, Linteri pohtii.

Turvallinen & toimiva

Myös Petri Laine InterControl Oy:stä kertoo, että taloyhtiöt ovat viime aikoina ottaneet selkeästi enemmän yhteyttä latausasioissa. ”InterControl auttaa taloyhtiöitä löytämään kohteeseen juuri sopivan, turvallisen ja toimivan latausjärjestelmän”, kertoo Laine.

”Valikoimastamme löytyy suurteholatauslaitteiden lisäksi helppokäyttöisiä ja tehokkaita kotilataukseen soveltuvia sähköautojen latausjärjestelmiä. Asiantuntijamme auttavat oikeiden laitteiden valinnassa”, toteaa Laine. Yritys toimittaa järjestelmät avaimet käteen -periaatteella.

Laine muistuttaa, että moderni latausjärjestelmä voi parantaa taloyhtiön imagoa ja jopa nostaa kiinteistön arvoa. ”Latausjärjestelmällä on selvästi taloyhtiön statusta nostavaa merkitystä. Samalla on selvää, että muuttoa suunnitteleva sähköauton omistaja ei sellaista taloyhtiötä harkitsekaan, jossa tämä asia ei ole kunnossa.”

InterControliin tulleista latauskyselyistä noin ¾ tulee taloyhtiöiltä ja ¼ omakotitalojen asukkailta.

”Taloyhtiöiden kohdalla rivitaloissa etsitään ratkaisuja autokatoksiin ja kerrostaloissa ulkoalueiden lisäksi usein parkkihalleihin”, Laine tietää.

Kerralla kuntoon!

Laineen mukaan on järkeen käypää, että perusvalmius lataukseen tehdään saman tien taloyhtiön jokaiseen parkkiruutuun. ”Esimerkiksi virtakiskolla toteutettu siisti ja luotettava asennus jokaiselle autopaikalle on investointi, joka puolustaa hyvin paikkaansa tulevaisuudessa.”

Vuodesta 2014 asti latausjärjestelmiä toimittanut InterControl on tehnyt niin isoja kuin pieniä taloyhtiökohteita.

”Suurin kohde toistaiseksi on yli satapaikkainen parkkihalli Turussa”, kertoo Laine.

Viime vuosien aikana taloyhtiöihin on mennyt useita järjestelmiä – ja samalla on kypsynyt jonkinlainen käsitys myös taloyhtiöiden tietämyksen tasosta latausasioihin liittyen.

kuva
Kuva: InterControl Oy

”Pikkuhiljaa on siirrytty pois ajattelusta, että tehdään nyt kolme paikkaa hybridi- tai sähköautoille – ja sen sijaan halutaan tehdä kerralla toimiva latausinfra, jonka varaan rakentaa tulevaisuudessa.”

Tällöin voidaan kertainvestoinnilla tehdä toimiva järjestelmä ja tämän jälkeen yksinkertaisesti nostaa liittymän kokoa tarpeen vaatiessa. ”Nyt ollaan tilanteessa, jossa meillä on hybridejä, mutta kun täyssähköautot lisääntyvät, täytyy pitää huolta siitä, että taloyhtiön kuormanhallintajärjestelmä on älykäs ja skaalautuva.”

Kahden kerroksen väkeä

Myös Motivan kestävän liikkumisen asiantuntija Taneli Varis näkee sähköisen muutoksen valtaavan rajusti alaa juuri nyt.

”Sen lisäksi, että sähkö nousee ensirekisteröinneissä vauhdilla, koko ladattavien autojen kanta on itse asiassa kasvanut vielä ensirekisteröintejäkin isommilla luvuilla, sillä maahan tuotavissa käytetyissä autoissa on niissäkin paljon lataushybrideitä”, Varis toteaa.

Variksen mukaan taloyhtiöt ovat tässä muutoksessa kärryillä yleensä varsin hyvin, joskin tietoisuuden taso voi vaihdella rajustikin yhtiöstä toiseen.

”Toiset taloyhtiöt ovat erittäin aktiivisia ja haluavat ottaa selvää myös näistä asioista. Sitten on vielä niitäkin yhtiöitä, joissa ei ole oikein vielä herätty tähän muutokseen”, hän kuvailee.

Varis katsoo, että taloyhtiöissäkin omakohtainen tarve on se vahvin päätöksiä ja toimintaa ohjaava tekijä. Jos itsellä on sähköauto – tai sen hankkimista harkitaan – alkaa aihepiiri kiinnostaa.

”Ja joillakin asunnonostajilla se on jo nyt ihan ratkaiseva tekijä.”

kuva
Kuvassa näkyvät virtakiskojärjestelmän tulevat syöttökaapelit.
Kuva: InterControl Oy

Riittääkö tehot?

Varis katsoo, että taloyhtiöissä ei aina tiedetä sitä, kuinka suuri latausteho kotilatauksessa pitää saada – ja ne vähän pelkäävätkin tähän liittyvää kustannusta. Varis rauhoittelee, että useimmissa taloyhtiöissä pärjätään kohtuullisen pienitehoisilla peruslatauspisteillä.

”Sangen harva sähköauton omistaja edes ajaa akun tyhjäksi joka päivä”, hän toteaa.

Variskin muistuttaa, että skaalautuvuus kannattaa miettiä jo ihan hankkeen alkuvaiheissa:

”Jos pisteitä tehdään alkuun vain muutama, pitää varmistaa, että latausjärjestelmä on myöhemmin laajennettavissa. Nykyiset järjestelmät mahdollistavat älykkään kuormanhallinnan, jolla varsin hyvin vältetään ylimääräisiä investointeja esimerkiksi sähkökeskuksiin.”

Teksti: Sami J. Anteroinen

Mitä laki määrää?

– uusi sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia koskeva laki astui voimaan 11. marraskuuta 2020

– sovelletaan rakennushankkeisiin, joiden lupahakemus tulee vireille 11. maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen

– latauspistevalmius tarkoittaa putkitusta tai muita johtoteitä, joihin voidaan myöhemmin asentaa tarvittava kaapelointi sähköajoneuvojen latauspisteitä varten

– jos uudessa asuinrakennuksessa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on latausvalmius asennettava siten, että jokaiseen paikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste

– laajamittaisesti korjattavaa asuinrakennusta koskevat samat säännöt kuin uutta rakennusta

Julkaistu: 04/2021

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 1/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »