Märkätilat (kylpyhuoneet)

Kylppäriin iso vai pieni remontti?

artikkelikuva: Kylppäriin iso vai pieni remontti?

KUVA: HANSGROHE


Koronan keskellä monessa taloyhtiöissä haaveillaan uusista kylppäreistä – mutta toisaalta pandemia voi tuoda haasteita päätöksentekoon taloyhtiön sisällä. Lisäksi mittava putkiremontti voi hirvittää hintojen kallistuessa – ainakin Isännöintiliiton viimekeväisessä putkiremonttibarometrissa isännöitsijät povasivat putkiremonttien kustannuksiin 5–10 prosentin nousua.

Barometri kertoo, että putkiremontteja tehdään nyt eniten 1970-luvun alussa rakennettuihin taloyhtiöihin. Suomen asuntokannasta valtaosa on rakennettu 1970- ja 80-luvuilla, joten putkiremontteja pitää tehdä tällä vuosikymmenellä vielä runsaasti.

Mutta miten saada pankkilaina vanhan talon hintavaan putkiremppaan? – Monella paikkakunnalla haasteeksi tulee se, miten tarpeellisia putkiremontteja saadaan ylipäänsä tehtyä, kun hinnat nousevat ja päätöksenteko junnaa. Lainan saaminen vaikeutuu niillä alueilla, missä asuntojen vakuusarvot eivät kasva samaa vauhtia putkiremonttien hintojen kanssa – ja tämä kehitys koskee isoa osaa valtakunnan taloyhtiöistä.

Putkiremonttibarometri paljastikin merkittävän muutoksen taloyhtiöiden remonttirahoituksessa: viime vuonna 15 prosenttia vastaajista uskoi, että remontti ei onnistu rahoituksen puuttuessa, kun vuotta aikaisemmin vastaava luku oli 6 %.

Lompakkoystävällinen kevytkorjaus

Rahoitusvaikeuksien takia taloyhtiöiden korjauksia joudutaan yhä useammin pilkkomaan, pienentämään ja muuttamaan. Rahoituksen saaminen vaatii isännöinniltä entistä enemmän neuvottelutaitoja ja osaamista sekä taloyhtiöiltä kykyä tehdä kivuliaitakin kompromisseja.

Isännöitsijäkentällä onkin jo toivottu markkinoille uusia niin sanottuja kevytkorjauksen malleja sekä uutta teknologiaa, joiden avulla putkistoja voitaisiin korjata pienemmällä budjetilla. Kevytkorjaamiseen haasteita tuovat kuitenkin mm. talotekniikan vaatimukset ja rakennusviranomaisten määräykset.

Yksi kevytkorjaamisen airut on Nano Finland Oy, joka aloitti maahantuomalla Nano4life- tuotemerkin pinnoitteita Suomeen. Pian yritys alkoi kehittää kylpyhuoneen monivaihepesua ja pinnoitusta, joka johti pitkälle vietyyn pintaremonttija pinnoitusmenetelmään.

”Tällä hetkellä toteuttamamme täysipäiväisesti pintaremontti- ja pinnoitusratkaisuja märkätiloihin”, kertoo Henri Kangas Nano Finland Oy:stä.

Remontti tarpeen mukaan

Kankaan mukaan monessa taloudessa voi olla tilanne, jossa kylpytilat kaipaavat kunnostusta, mutta läheskään aina ei ole tarvetta – tai mahdollisuutta – täysimittaiselle remontille.

”Tällöin yksi hyvä vaihtoehto on teettää kylpyhuoneeseen pintaremontti ja pinnoitus, joka sisältää monivaihepesun, laattasaumojen jyrsinnän ja saumauksen, silikonien vaihdon sekä kaksivaiheisen Nano4life-pinnoitusmenetelmän laattasaumoille ja laatoille”, Kangas toteaa.

Nano Finland Huolto on tehnyt kylpyhuoneiden pintaremontteja ja pinnoituksia noin 3 500 kylpyhuoneessa, vuodesta 2015 lähtien. Yritys tekee myös muita sauna- ja huoneistoremontteja.

Kankaan mukaan kylpyhuone on käsittelyn jälkeen käytännössä uudenveroinen – ja siinä on lisäksi pitkäaikaisen suojan antava nanopinnoitus kylpyhuoneen erilaisia rasitteita vastaan.

”Käsittelymme ansiosta kylpyhuoneen elinkaarta ja toiminnallisuutta saadaan pidennettyä esimerkiksi tulevaisuudessa häämöttävään putkiremonttiin saakka”, tietää Kangas ja lisää, että esimerkiksi noin 10 vuotta vanhalle, vähän jo väsähtäneelle kylppärille käsittely on omiaan.

kuva
KUVA: NANO FINLAND OY

Nopea remontti

”Yksi käsittelyn ja pinnoituksen suurimmista eduista on, että työ vie vain yhdestä kolmeen työpäivää. Pintaremontti pystytään toteuttamaan jopa niin, että vuokralainen voi asua huoneistossa käsittelyn aikana”, lupaa Kangas.

”Esimerkiksi tilassa oleva wc on asukkaan käytössä tavalliseen tapaan. Suihkunkin käyttökatko on vain yhden päivän luokkaa.”

”Nano4Life on myös ekologinen ratkaisu”, muistuttaa Kangas. ”Hiilijalanjäljeltään menetelmämme on täysremonttiin verrattuna todella pieni.”

Perusteellinen kauneuskäsittely

Käsittelyssä saadaan poistettua muun muassa kaikki lika ja pintahome laatoista sekä saumoista. Ja kun lattian laattasaumat käsitellään koko pinta-alaltaan, sävyerojakaan ei pääse syntymään.

kuva
KUVA: NANO FINLAND OY

”Jos seinäsaumoista käsitellään vain osa, yhtymäkohta häivytetään. Tämän takia huolletun ja alkuperäisen sauman eroa ei silmällä huomaa”, Kangas toteaa. Remontissa voidaan myös mm. vaihtaa rikkinäiset laatat ehjiin ja tehdä vedeneristeen osakorjauksia.

Kangas suosittelee myös silikonisaumojen uusimista samalla kertaa.

”Saumat estävät veden pääsyn laattojen taakse ja toimivat liikuntasaumoina sen lisäksi, että tuovat sen halutunlaisen esteettisen loppusilauksen.”

Kylpyhuone kunniaan!

Kylpyhuoneista halutaan nyt pitää huolta aivan uudella tavalla, sillä trendinuuskijoiden mukaan kylpyhuone on myös Suomessa muuttumassa arjen harmaasta huoltotilasta eräänlaiseksi kodin sydämeksi. Esimerkiksi Geberitin viimevuotisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset hakevat kylpyhuoneesta yhä enemmän omaa rauhaa: 38 prosenttia suomalaisista kertoi viettävänsä toisinaan ylimääräistä aikaa kylpyhuoneessa ihan vain saadakseen hieman omaa aikaa.

Vuotta aikaisemmin samoin vastasi 29 prosenttia – joten luvuissa saattaa olla hiukan ”koronalisää”. Tutkimuksen esiintuomat trendit kuten yksityisyyden tarve, kotikeskeisyys sekä henkinen ja fyysinen hyvinvointi ovat toki olleet nosteessa jo ennen pandemiaa.

Kylpyhuone on ”oma paikka” etenkin lapsiperheissä. Nuoriin perheisiin kuuluvista vastaavista peräti 73 prosenttia vastasi joskus viettävänsä ylimääräistä aikaa kylpyhuoneessa vain saadakseen siivun omaa aikaa. Ikäluokista kyselyssä erottui 30–40-vuotiaat: heistä joka toinen hakee kylpyhuoneesta omaa rauhaa.

kuva
Hansgrohe Vernis Blend -sarjan uudella tyylikkäällä elektronisella hanalla parannat käsihygieniaa julkisissa ja yksityisissä kylpyhuoneissa.
KUVA: HANSGROHE

Väriloistoa ja luonnonmukaisuutta

Halu vaikuttaa kehon ja mielen hyvinvointiin näkyy vapaa-ajan valinnoissa ja kodin ratkaisuissa: esimerkiksi kylpyhuoneen rauhoittavaa tunnelmaa luodaan lämpimin värisävyin, ja panostamalla esimerkiksi kylpyammeeseen, sadesuihkuun tai suihkukaappiin. Kylpyhuoneeseen halutaan myös valita luonnonmukaisia materiaaleja, kuten puuta, marmoria ja luonnonkiveä.

Hansgrohen maajohtaja Timo Liikanen vahvistaa, että korona on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä: kun aikaa vietetään kotona kenties enemmän kuin koskaan, huomio voi hyvinkin kiinnittyä kodin viihtyvyyteen ja varustelutasoon.

”Kotoilu on trendi, joka kyllä näkyy kuluttajakaupassa – oma koti nähdään asiana, johon halutaan panostaa.

Liikanen muistuttaa, että viihtyvyyden lisääminen ei vaadi jättibudjettia: jo vaikkapa käsisuihkun vaihto tai uuden sadesuihkun hankkiminen voi tuoda sitä kaivattua piristystä kylppärin ilmeeseen ja kodin arkeen.

Individualisti erottuu

Sekin on selvää, että ihmiset eivät enää halua ”sitä samaa mitä kaikki muutkin”: yksilöllisyys ja räätälöidyt ratkaisut nostavat päätään myös kylppärihankinnoissa.

”Vesikalusteet nähdään yhtenä tärkeänä osana asunnon sisustusta. Olipa sitten kyse keittiöhanasta tai kylppärin suihkusta, kokonaisuudesta halutaan harmoninen ja omaa silmää miellyttävä”, Liikanen toteaa ja lisää, että tässä suhteessa suomalaiset seuraavat yleiseurooppalaista trendiä, jossa myös kylpyhuoneen estetiikka on arvossaan.

”Nyt ajatellaan, että hana tai suihku voi olla hoikkarunkoinen katseenvangitsija ja tärkeä sisustuselementti.”

Kauneutta kaikille

Kylppäri-innovaatiot myös leviävät laajalle ja vikkelään, kiitos somen ja blogisfäärin. Liikanen kiitteleekin sisustuspuolen influenssereita, jotka ovat ottaneet myös kylpyhuoneen rohkeasti haltuun postauksissaan.

”Kun tieto liikkuu paremmin, se avaa tietenkin paljon uusia mahdollisuuksia.”

Samalla hälvenee ”mutu” ja tajutaan, että laadukkaan designtuotteen hankkimiseen ei tarvita pankkilainaa. ”Yksilöllisiä ja korkealaatuisia designratkaisuja löytyy jo ihan ’perushintaluokasta’, joten mielikuva siitä, että laatu kylpyhuoneessa maksaa aina maltaita on kyllä virheellinen.”

Taloyhtiön muistilista

Liikasen viesti taloyhtiöille on, että vesikalusteiden hankinta on kokonaispaketti, jossa tulee ottaa aina huomioon useampi asia.

”Laatu on se kaiken lähtökohta, mutta myös energiansäästö on yhä tärkeämpää ihmisille. Lisäksi merkitystä on pitkällä takuuajalla ja sillä, kuinka tyylikkäät vesikalusteet lisäävät asunnon arvoa ja haluttavuutta.”

Tulevaisuudessa Liikanen odottaa älykotiratkaisujen yleistymistä – myös kylppäreissä. ”Yhtenä osa-alueena tässä on hanojen virtaaman alentaminen ilman, että käyttökokemus kärsii.”

Korona kiinnitti katseet hygieniaan

Onko Korona-aika johtamassa suureen ”hygienialoikkaan” myös kylpyhuonekalusteissa? Kun Geberitin tuore kyselytutkimus selvitti pandemian vaikutuksia suomalaisten hygieniakäsityksiin, peräti 85 prosenttia vastaajista kertoi kiinnittävänsä aikaisempaa enemmän huomiota hygieniaan.

Geberitin YouGovilla teettämä kyselytutkimus kertoo myös, että 43 prosenttia kiinnittää nyt enemmän huomiota sekä henkilökohtaiseen että kodin hygieniaan.

Koronaviruspandemia on myös vaikuttanut suomalaiskotien sisustukseen ja kalusteisiin: 13 prosenttia kyselyn vastaajista kertoi pandemian vaikuttaneen wc:n sisustusvalintoihin ja 7 prosenttia vastaajista kertoi vaikutuksista kylpyhuoneen sisustukseen.

Tutkimustulosten valossa kosketusvapaille tuotteille voi povata kasvavaa menekkiä. Julkisissa wc-tiloissa kosketusvapaat tuoteominaisuudet ovat nimittäin jo arvossaan: 77 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä kosketusvapaita hanoja ja 70 prosenttia kosketusvapaita saippua-annostelijoita. Yli puolet (54 %) pitää tärkeänä, ettei julkisessa wc:ssä tarvitse koskea wc-istuimen huuhtelupainikkeeseen.

Kun suomalaisilta kysyttiin, huolestuttavatko kylpy- tai wc-tilojen bakteerit, eniten huolta herättivät bakteerit julkisten tilojen pinnoilla, kuten huuhtelupainikkeissa ja vesihanoissa. 68 prosenttia kertoi olevansa huolissaan ravintoloiden tai kahviloiden, 67 prosenttia ostoskeskusten ja 65 prosenttia muiden julkisten paikkojen bakteereista.

Teksti: Sami J.Anteroinen

Korona kiinnitti katseet hygieniaan

ONKO KORONA-AIKA johtamassa suureen ”hygienialoikkaan” myös kylpyhuonekalusteissa? Kun Geberitin tuore kyselytutkimus selvitti pandemian vaikutuksia suomalaisten hygieniakäsityksiin, peräti 85 prosenttia vastaajista kertoi kiinnittävänsä aikaisempaa enemmän huomiota hygieniaan.

Geberitin YouGovilla teettämä kyselytutkimus kertoo myös, että 43 prosenttia kiinnittää nyt enemmän huomiota sekä henkilökohtaiseen että kodin hygieniaan.

Koronaviruspandemia on myös vaikuttanut suomalaiskotien sisustukseen ja kalusteisiin: 13 prosenttia kyselyn vastaajista kertoi pandemian vaikuttaneen wc:n sisustusvalintoihin ja 7 prosenttia vastaajista kertoi vaikutuksista kylpyhuoneen sisustukseen.

Tutkimustulosten valossa kosketusvapaille tuotteille voi povata kasvavaa menekkiä. Julkisissa wc-tiloissa kosketusvapaat tuoteominaisuudet ovat nimittäin jo arvossaan: 77 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä kosketusvapaita hanoja ja 70 prosenttia kosketusvapaita saippua-annostelijoita. Yli puolet (54 %) pitää tärkeänä, ettei julkisessa wc:ssä tarvitse koskea wc-istuimen huuhtelupainikkeeseen.

Kun suomalaisilta kysyttiin, huolestuttavatko kylpy- tai wc-tilojen bakteerit, eniten huolta herättivät bakteerit julkisten tilojen pinnoilla, kuten huuhtelupainikkeissa ja vesihanoissa. 68 prosenttia kertoi olevansa huolissaan ravintoloiden tai kahviloiden, 67 prosenttia ostoskeskusten ja 65 prosenttia muiden julkisten paikkojen bakteereista.

Julkaistu: 03/2022

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 2/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »