mainos_1054

Automaatio
Energiatehokkuus

Kulut kuriin kiinteistöautomaatiolla ja etäseurannalla

artikkelikuva: Kulut kuriin kiinteistöautomaatiolla ja etäseurannalla

KUVA: UNSPLASH


Älykkäät ratkaisut, konenäkö ja pilvipalvelut tuovat taloyhtiöiden saataville lukuisia kiinteistön energiatehokkuutta parantavia ja kustannuksia hillitseviä palveluja. Automaattinen lämmityksen ohjaus säästää energiaa, ja päävesimittarin etäseuranta paljastaa putkien ja vesikalusteiden vuodot.

KIINTEISTÖAUTOMAATION DIGITAALISET palvelut ja anturitekniikka kehittyvät jatkuvasti. Suljettuja kiinteistöautomaatiojärjestelmiä on käytetty pitkään. Uusia mahdollisuuksia tuovat pilvipalvelut ja rajapinnat, jotka mahdollistavat datan siirtämisen eri järjestelmien välillä.

”Kiinteistöautomaation digitaalisten palvelujen kehittäminen on aiempaa helpompaa, sillä data saadaan liikkumaan aiempaa sujuvammin organisaatioiden ja palvelujen välillä”, sanoo yrittäjä Kaarlo Hirvi Kiinteistömittaus Oy:stä.

Teknologian kehittymisen myötä markkinoille on tullut asunto-osakeyhtiöiden energiatehokkuuden ja asumismukavuuden parantamiseen tähtääviä palveluja, jotka on suunniteltu kiinteistön olosuhteiden seurantaan ja optimoimiseen.

”Digitaaliset palvelut on nykypäivää. Aiemmin talotekniikkajärjestelmien ohjaaminen perustui arvioihin, kun taas nykyisin järjestelmiä voidaan ohjata todellisen, anturien mittaaman datan mukaisesti”, sanoo Emännöintitoimisto Aamun kiinteistöpäällikkö Marja Virtanen.


Kuvassa vasemmalta Asunto Oy Porvarintie 8–10 hallituksen puheenjohtaja Pekka Eskola, Emännöintitoimisto Aamun kiinteistöpäällikkö Marja Virtanen sekä Kaarlo Hirvi Kiinteistömittaus Oy:stä. Kyseisessä taloyhtiössä on saatu säästöjä päävesimittarin etäluennan avulla ja taloyhtiö on ollut tyytyväinen palveluun.
KUVA: SONJA HIRVI

Palvelut helpottavat asukkaiden ja huoltoyhtiön arkea

Taloyhtiömaailmassa kiinteistöautomaation yleisimmät sovelluskohteet liittyvät sähkön- ja vedenkulutuksen seuraamiseen ja optimoimiseen, lämmityksen ja ilmanvaihdon automaattiseen säätämiseen ja valaistuksen ohjaamiseen.

Kiinteistöautomaatio vaatii mittausdataa, jota kerätään eri tiloista antureilla. Mittausdatan langaton ja pilvipohjainen kerääminen helpottaa uuden teknologian käyttöönottoa olemassa olevassa rakennuskannassa. Langattomien järjestelmien asentaminen ei vaadi lisäkaapelointeja, joten asennuskustannukset ovat maltillisemmat kuin langallisissa järjestelmissä.

”Digitaaliset palvelut on nykypäivää.

Kiinteistöautomaatiojärjestelmää suunnitellessa kannattaa kiinnittää huomiota automaatiojärjestelmien yhteensopivuuteen ja avoimiin rajapintoihin, jotta tiedot ovat helposti saatavilla ja hyödynnettävissä.

Kerätty data kertoo kiinteistön olosuhteiden lisäksi myös laitteistojen ja järjestelmien toiminnasta sekä kiinteistön kunnosta, joten kiinteistömittaus ja -automaatio auttavat huoltamaan kiinteistöä järjestelmiä ennakoivasti.

”Älykkäät ohjausjärjestelmät helpottavat kiinteistöhuollon työtä. Järjestelmistä voi suoraan seurata kiinteistön tilaa ja toimintaa sekä tarvittaessa järjestelmiä voi etähallita. Näin vältetään turhia käyntejä paikan päällä”, Virtanen sanoo.

Kiinteistöautomaatiojärjestelmät helpottavat asukkaiden arkea monin tavoin. Esimeriksi rapussa avautuva ovi voi ohjata hissin siirtymään automaattisesti oikeaan kerrokseen, jolloin asukkaan ei tarvitse odottaa.

Älykäs lämmityksen ohjaus säästää energiaa

Kiinteistöautomaation avulla saavutetaan halutut olosuhteet tuhlaamatta energiaa. Eri tilojen lämmityksen ja ilmanvaihdon optimoimiseksi antureilla mitataan lämpötiloja ja älykäs lämmityksen ohjausjärjestelmä pitää lämmön automaattisesti halutulla tasolla. Ilmanvaihdon optimointi perustuu ilman hiilidioksidipitoisuuden ja ilmankosteuden mittaamiseen.

Mitatun datan perusteella kiinteistön energiatehokkuutta voidaan parantaa, mikä tuo selviä taloudellisia säästöjä osakkaille. Samalla asumismukavuus kohentuu, kunnossapito helpottuu ja kiinteistön elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt alenevat.

”Hyvin toteutettu lämpötehon säätö hyödyntää eri sovellusten ja palvelujen välisiä integraatioita. Palvelu käyttää sääja tuuliennusteita ja yhdistää ne kiinteistöstä antureilla mitattaviin tietoihin sekä aiempiin tietoihin talon lämmityksestä. Tietojen pohjalta lämmitys optimoidaan siten, että huonelämpötila pysyy tasaisena”, Hirvi kertoo.

”Lämmityksen optimointi voi tuoda lähtötilanteesta riippuen huomattavia säästöjä, sillä noin kolmannes vastikkeesta kuluu lämmityskustannuksiin, mikäli taloyhtiö käyttää kaukolämpöä tai sähkölämmitystä”, Virtanen sanoo.

”Älykkäät ohjausjärjestelmät helpottavat kiinteistöhuollon työtä.


KUVA: SONJA HIRVI

Päävesimittarin etäseuranta paljastaa vuodot

Lämmityksen ohella vedenkäyttö aiheuttaa taloyhtiöille kustannuksia. Etäluettavat huoneistokohtaiset vesimittarit antavat asukkaille ja osakkaille tietoa omasta vedenkulutuksesta ja kannustavat veden säästämiseen, mutta putkivuotoja tai vesikalusteiden vuotoja ne eivät paljasta.

”Koko kiinteistön vedenkulutuksen seuranta tuo turvallisuutta etenkin iäkkäämmissä kiinteistöissä, joissa ei ole vielä tehty käyttövesiputkien remonttia. Jälkiasennettava päävesimittarin etäseuranta on joustava ratkaisu vedenkulutuksen tarkkailuun”, sanoo Virtanen.

Kiinteistömittaus Oy:n tarjoamassa palvelussa kiinteistön päävesimittaria etäseurataan lähes reaaliajassa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Palvelu perustuu Kaarlo Hirven kehittämään uuteen tekniseen toteutustapaan. Etäluenta voidaan toteuttaa monin eri tavoin, joten pitkän uran it-alalla tehnyt Hirvi päätti kehittää konenäköön perustuvan palvelun.


KUVA: SONJA HIRVI

”Havaitsin markkinoilla selkeän tarpeen edulliselle etäluentapalvelulle. Olemme rakentaneet palveluun tarvittavan teknologian itse ja perheyhtiönä tuottotavoitteemme on maltillinen, joten voimme tarjota palvelua erittäin kilpailukykyiseen hintaan”, sanoo Hirvi.

Suojakoteloitu konenäkölaite asennetaan vesimittarin päälle. Laitteen optinen luenta sopii käytettäväksi sekä analogisten että digitaalisten vesimittarien kanssa. Pilvipohjainen palvelu sopii kaikille kiinteistöille taloyhtiöistä omakotitaloihin ja liike- tai toimitilakiinteistöistä teollisuuteen.

Palvelu tuottaa vedenkulutuksesta raportin kuukausittain. Kulutusta voi seurata asiakasportaalista, ja asiakas saa omat kulutustietonsa vapaaseen käyttöön rajapinnan kautta.

”Kiinteistömittauksen palvelu on käytössä isännöimässämme kohteessa. Diagrammeihin ja kuviin perustuva raportti on selkeä. Raportista näkee helposti yhdellä vilkaisulla, onko vedenkulutus normaalilla tasolla”, Virtanen kertoo.

”Mitatun datan perusteella kiinteistön energiatehokkuutta voidaan parantaa.


KUVA: SONJA HIRVI

Vedenkulutuksen rajat viikon jokaiselle tunnille

Palvelu paljastaa sekä äkilliset vuodot että vesikalusteiden vuotamisesta aiheutuvan vedenkulutuksen lisääntymisen. Mitä varhaisemmassa vaiheessa vuoto huomataan ja mitä nopeammin siihen reagoidaan, sitä pienemmiksi vahingot jäävät.

”Jokaiselle kohteelle on määritelty dataohjautuvasti vedenkulutuksen rajat viikon jokaiselle tunnille. Palvelu vertaa toteutunutta vedenkulutusta määriteltyihin rajoihin. Mikäli rajat ylittyvät, palvelu antaa hälytyksen”, Hirvi kertoo.

Kiireettömistä vuodoista ilmoitetaan sähköpostitse sovitulle henkilölle. Äkillisten vuotohälytysten tapauksessa sovituille vastaanottajille soitetaan tai lähetetään tekstiviesti. Ilmoituksen perusteella kohteen tunteva huoltoyhtiö päättää, kuinka reagoida hälytykseen.

”Vuotava vesikaluste saattaa kuluttaa vettä jopa useiden satojen eurojen edestä kuukaudessa. Jokainen havaittu ja korjattu vuoto on säästöä asiakkaalle”, Hirvi sanoo.

Teksti: Merja Maukonen

Julkaistu: 11/2023

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 2/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »