mainos_825

Piha-alue
Yhteiset tilat

Toimiva piha vaatii huoltoa ja päivittämistä tulevaisuuden tarpeisiin

artikkelikuva: Toimiva piha vaatii huoltoa ja päivittämistä tulevaisuuden tarpeisiin

Kuva: 123RF


Keväällä asunto-osakeyhtiön piha laitetaan kesäkuntoon ja uusitaan kuluneet aidat. Tällä hetkellä taloyhtiöissä puhuttavat sähköautojen latausvalmiuden rakentaminen ja yhteiskäyttöautot. Jokaisen asuntoosakeyhtiön tarpeet sähköautojen latausinfrastruktuurin osalta ovat erilaiset.

Keväällä kiinteistöhuolto valmistelee taloyhtiön pihan kesään

Keväisin asunto-osakeyhtiön piha-alue laitetaan kesäkuntoon. Lumien sulettua ensimmäisenä pihoilta ja kaduilta poistetaan hiekoitushiekka tai -sepeli.

”Etelä-Suomessa talvi oli hiekoittamisen suhteen haastava kiinteistöhuollolle. Nollan molemmin puolin sahaavien säiden vuoksi hiekoitussepeliä kului huomattavasti tavallista enemmän, joten siivottavaa on paljon”, sanoo toimitusjohtaja Jarkko Heiskanen Kiinteistöhuolto Heiskanen Oy:stä.

Kiinteistöhuolto Heiskanen toimii Helsingin kantakaupungin alueella. Kiinteistöhuolto Heiskasen palveluihin kuuluvat kiinteistöhuolto, tekninen huolto, ulkoalueiden hoito, puutarhatyöt, porrassiivous, peruspesut ja pienkorjaukset.

”Tarvittaessa meiltä voi tilata erillistöinä esimerkiksi koneelliset lumityöt talvikaudelle sekä piha-alueen ja kiinteistön huoltotöitä”, Heiskanen lisää.

Hiekoitushiekan poiston jälkeen huolehditaan sadevesiviemäreiden kunnosta. Talvella sepeliä saattaa kulkeutua sadevesikaivoon, mikä voi johtaa viemärin tulvimiseen.

”Hiekanpoiston jälkeen tilaamme paikalle imuauton, jonka korkeapaineimurilla sadevesiviemäristä saadaan sepeli ja mahdolliset muut roskat poistettua tehokkaasti. Sadevesikaivot kannattaa puhdistaa vuosittain”, sanoo Heiskanen.

Lehdet on poistettu ränneistä jo syksyllä, mutta keväällä rännit ja katot on hyvä tarkastaa.

”Talvisin katolla joudutaan liikkumaan lumenpudotustöiden vuoksi, joten lumien sulettua tarkastamme, että kattoon ei ole tullut vaurioita joko lumikuormasta tai lumenpudotuksesta.

Myös roskakatosten katot tarkastetaan samalla”, sanoo Heiskanen.

kuva
Kuva: 123RF

Piha-alueen keväthuolto varmistaa turvallisuuden ja viihtyisyyden

Keväisin tarkastetaan myös parkkialueiden kunto. Kuluneet parkkiviivat tai autopaikkojen numerot maalataan tarvittaessa uudelleen. Mahdolliset autotallit tai autohalli pestään kesäkauden aluksi ja lopuksi.

”Keväällä ja kesällä myös roskakatokset ja jäteastiat vaativat tiheämpiä pesuja, jotta hajuhaitat pysyvät kurissa. Tarvittaessa hajujen hallinnassa voidaan käyttää tuoksuja neutraloivaa ainetta, jotta asumismukavuus paranee”, Heiskanen kertoo.

Leikkipaikat ja oleskelualueet laitetaan kuntoon, jotta pihalla on mukavaa ja turvallista viettää aikaa. Lasten hiekkalaatikkoon tulee vaihtaa uusi hiekka joka kevät.

Pihakalusteet otetaan esiin talvisäilytyksestä ja tarvittaessa puhdistetaan. Mikäli taloyhtiöllä on yhteisessä käytössä oleva kaasugrilli, voi huollon tilata huoltoyhtiöltä tai käyttäjät voivat hoitaa grillin puhdistuksen ja huollon.

”Keväisin laitetaan kuntoon myös istutukset ja nurmialueet, joiden hoito jatkuu läpi kesän. Näin piha pysyy siistinä ja viihtyisänä”, Heiskanen lisää.

kuva
KUVA: VINYYLITALO OY

Vinyylistä valmistetut aidat ja roskakatokset ovat kestäviä

Talven jälkeen puiset piha- ja väliaidat saattavat näyttää ränsistyneiltä. Puuaidan käyttöikää voidaan jatkaa huoltomaalauksella. Mikäli aitojen uusiminen alkaa olla ajankohtaista, kannattaa tutustua erilaisiin materiaalivaihtoehtoihin.

”Vinyyliaidat ovat huomattavasti puuaitoja pitkäikäisempiä ja kestävät siisteinä ja hyvännäköisinä vuosikymmeniä. Vinyyli on rakennusmateriaalina huoleton. Vinyyliaitoja ei tarvitse maalata, sillä läpivärjätty vinyyli säilyttää värinsä lähes muuttumattomana vuodesta toiseen”, kertoo yrittäjä Jukka Toivola Vinyylitalo Oy:stä.

Vuonna 2009 Kauhajoella perustettu Vinyylitalo toimittaa vinyylipaneeleita ja -aitoja koko Suomen alueelle. Rakennusmateriaalien lisäksi Vinyylitalon kautta saa asennuspalvelun. Vinyyliaidat valmistetaan UV-suojatusta PVC:stä ja ulkonäöltään ne muistuttavat puuta.

kuva
KUVA: VINYYLITALO OY

”Vinyyli ei kärsi lumesta, pakkasesta, vesisateesta, auringonpaisteesta tai muistakaan sääolosuhteista, joten aita säilyy edustavana. Huolloksi riittää aidan pesu tarpeen mukaan”, Toivola sanoo.

Aita valitaan käyttötarpeen mukaan

Uusia aitoja valitessa voi pohtia millaiseen käyttötarpeeseen aita tulee ja millainen aita sopisi ulkonäöltään rakennusten tyyliin. Vinyyliaitoja on tarjolla sekä pysty- että vaakalaudoituksella erilaisilla peittävyyksillä.

”Näkösuojaksi kannattaa valita vähintään 150 cm korkea aita, kun taas piha-alueen tai tontin raja-aidaksi riittää matalampi noin metrin korkuinen aita. Näkösuojaa tarjoavissa vinyyliaidoissa on valinnan varaa kevyestä näkösuojasta täydelliseen peittävyyteen”, Toivola sanoo.

Yleensä aitaa valittaessa pitäydytään saman mallisessa aidasta kuin aiemminkin. Rakennusvalvonnastakaan ei yleensä vaadita lisälupia aidan mallin, värin ja korkeuden säilyessä samana.

”Mikäli aidasta halutaan aiempaa korkeampi tai aidan ulkonäköä muutetaan paljon, kannattaa ottaa yhteyttä rakennusviranomaiseen ennen aidan rakentamista”, Toivola muistuttaa.

Aidan mitoituksessa kannattaa huomioida maaston muodot. Joissain malleissa on tolpissa huomioitava maaston kumpuilu.

Vinyyliset roskakatokset ja -aitaukset ovat kestäviä

Vinyylistä valmistuu myös säänkestäviä ja huoltovapaita roskakatoksia ja -aitauksia. Vinyylitalon uudet tuotteet tuotiin markkinoille vastaamaan kysyntään.

”Vinyylijulkisivun ja -aidan valinneet asiakkaat kyselivät samasta materiaalista valmistettuja roskakatoksia. Näin pihapiiriin saadaan yhtenäinen tyyli ja verhoukset, aidat ja katokset ovat helppohoitoisia”, Toivola kertoo.

Lautarakenteelta näyttäviä vinyylisiä roskakatoksia on tällä hetkellä saatavilla kahdessa vakiokoossa. Erikoistilauksena katos voidaan valmistaa asiakkaan valitsemissa mitoissa.

”Vinyylinen roskakaton on tukeva ja kestävä. Hankintahinnaltaan vakiomallit ovat jopa edullisempia kuin puurakenteisen katokset. Kattamattoman roska-aitaukset voi rakentaa myös aitaelementeistä”, lisää Toivola.

kuva
KUVA: KAHA OY AB

Sähköautojen kotilatauspisteiden toteuttamiseen on lukemattomia vaihtoehtoja

Kuluttajien kiinnostus sähköautoja kohtaan kasvaa jatkuvasti, mutta kotilatausmahdollisuudet saattavat mietityttää monia. Asunto-osakeyhtiön kannattaa tutustua erilaisiin latauspisteratkaisuihin.

”Sähköauton latausmahdollisuudella on valtava merkitys sekä asumisviihtyvyyteen että asunto-osakeyhtiön houkuttelevuuteen. Asuntokaupat saattavat jopa jäädä tekemättä, ellei taloyhtiössä ole mahdollisuutta ladata sähköautoa. Latausinfraan panostaminen on investointi tulevaisuuteen”, sanoo Kaha Oy Ab:n liiketoimintajohtaja Juuso Pahlstén.

Kaha on auto- ja kuljetusalan yritys, joka tarjoaa varaosia, tarvikkeita ja lisävarusteita erilaisiin ajoneuvoihin, työkoneisiin ja veneisiin. Kahan uusimpana suurena tuoteryhmänä ovat sähköautojen latauslaitteet.

”Asunto-osakeyhtiöillä on todella paljon erilaisia mahdollisuuksia latauspisteiden toteuttamiseen. Ensimmäisenä askeleena kannattaa tehdä tarvekartoitus osakkaiden nykyisestä ja tulevasta latauspisteiden tarpeesta”, Pahlstén sanoo.

Tarvekartoituksen pohjalta hallitus voi päättää, millaisella aikajänteellä latauspisteiden rakentamiseen kannattaa ryhtyä. Seuraavaksi paikalle kannattaa pyytää asiantuntija paikalle kartoittamaan olemassa olevat sähkökytkennät ja tarkastamaan sähköverkon mitoitus.

”Taloyhtiön hallituksen kannattaa pitää pää kylmänä ja olla taipumatta osakkaiden äänekkäisiin vaatimuksiin puolesta tai vastaan. Todellinen tarve ja asiantuntijan arvio järkevistä toimenpiteistä antavat parhaat eväät päätöksille”, sanoo Pahlstén.

kuva
KUVA: KAHA OY AB

Dynaaminen kuormanhallinta säätää lataustehoa automaattisesti

Edullisimmat tavat latauspisteiden rakentamiseen ovat latauslaitteiden asentaminen joko seinään tai olemassa olevien lämmitystolppien yhteyteen. Vaihtoehtoja on runsaasti hitaasta lataamisesta todella nopeaan. Jopa minimilatausteho riittää tyypilliseen päivittäiseen käyttöön kaupunkialueella.

”Lataus voi onnistua jopa suoraan lämmitysrasioiden kautta, kunhan sähköalan ammattilainen on ensin tarkastanut rasiat. On myös kotimaisia toimijoita, kuten Harju Electer, jotka valmistavat lämmitystolppiin kytkettäviä latausratkaisuja”, kertoo Pahlstén.

Sähköliittymän kapasiteetin riittävyyden voi varmistaa hankkimalla latauslaitteiden yhteyteen dynaamiset kuormanhallintayksiköt. Kaha tarjoaa myös dynaamisella kuormanhallinnalla varustettuja latauslaitteita. Investoimalla laadukkaisiin ja ominaisuuksiltaan parempiin latauslaitteisiin voidaan välttyä hintavan sähkökeskuksen rakentamiselta tai lisäkaapeloinneilta.

”Dynaaminen kuormanhallinta on kätevä latausratkaisusta riippumatta. Dynaaminen kuormanhallinta huolehtii sähköliittymän kapasiteetin riittävyydestä ja säätää lataustehon automaattisesti siten, että sähköliittymän mitoitus ei ylity”, Pahlstén sanoo.

Latauspisteiden rakentamiseen löytyy ratkaisu haastavissakin tilanteissa. Mitä enemmän infrastruktuuria kohteeseen tarvitsee rakentaa, sitä suuremmiksi kustannukset kohoavat. Tällöin kannattaa investoida kerralla tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti mitoitettuun ratkaisuun.

”Uudet ja vastahankitut latausasemat toimivat varmasti moitteettomasti. Kannattaa kuitenkin tarkastuttaa ja tarvittaessa puhdistuttaa latauspistokkeen kontaktit sähköalan ammattilaisella parin vuoden välein, jotta pisteet pysyvät toimintakunnossa”, lisää Pahlstén.

kuva
KUVA: WOLTTINEN OY

Latauslaitteiden hallinnointi pilvipalveluilla on sujuvaa

Suomessa pysäköintialueiden lämmitystolpat mahdollistavat usein hitaan lataamisen ilman merkittävää sähköinfrastruktuurin päivittämistä. Latausvalmiuden asentamisen jälkeen on huolehdittava kuormanhallinnasta, laskutuksesta sekä latauslaitteiden hallinnoinnista.

”Hidas lataaminen on meidän kokemuksemme mukaan vain hybridiautoille sopiva väliaikainen ratkaisu. Täyssähköautojen lataamiseen suositellaan aina 11 kW latauslaitteita, jotka yleensä vaativat lisäkaapelointeja. Kustannukset ja hyödyt on laskettava tapauskohtaisesti”, sanoo Wolttinen Oy:n toimitusjohtaja Perttu Pitkänen.

Wolttinen Oy tarjoaa latausratkaisukokonaisuuksia asuntoosakeyhtiöille, yrityksille, kotitalouksille ja julkisille latausasemille. Palveluun kuuluvat latauslaitteet ja hallinnointijärjestelmä, jonka avulla laskutus, kuormanhallinta ja tunnistautuminen hoituvat helposti.

Latauslaitteen ja pilvipalvelun valinnassa kannattaa huomioida myös päivitettävyys, jonka avulla uusia ominaisuuksia on mahdollista saada käyttöön.

”Laitekantaa valitessa kannattaa varmistaa, että laitteet ja järjestelmät toimivat OCPP-maailmassa eli avoimen protokollan mukaisesti. OCPP:n avulla latauslaite ja palvelin kommunikoivat keskenään, ja uusien latauslaitteiden liittäminen järjestelmään on helppoa”, Pitkänen sanoo.

OCPP:tä tukevien latauslaitteiden avulla sähkön saatavuuden ja kulutuksen tasapainottaminen onnistuu helposti. Käytännössä alan standardiksi muodostunut OCPP helpottaa myös aurinkosähkön hyödyntämistä sekä mahdollistaa tulevaisuudessa runsaasti uusia palveluja.

Latureita hankittaessa kannattaa huomioida, että taustajärjestelmä on aidosti OCPP-yhteensopiva ja että laturit ja taustajärjestelmä voidaan päivittää pian tulossa olevaan OCPP 2 -versioon.

kuva
KUVA: WOLTTINEN OY

Uudet ominaisuudet tuovat monipuolisuutta ja joustavuutta lataamiseen

Latausjärjestelmää suunniteltaessa on huomioitava sähköenergian tarpeen suuret vaihtelut lämmityksessä esimerkiksi maalämpöä käytettäessä.

”Älykäs dynaaminen kuormanhallinta auttaa säätelemään sähkökapasiteetin jakamista siten, että kapasiteetti riittää kattamaan kaikki tarpeet. Pilvipohjainen kuormanhallinta on joustavin ratkaisu”, Pitkänen sanoo.

Valveutuneissa asunto-osakeyhtiöissä ollaan kiinnostuneita mahdollisuudesta käyttää sähköauton akkua sähkövarastona eli VTG-ominaisuudesta.

”Vehicle to grid -innovaation käytännön sovellukset vaativat vielä kehitystyötä sekä latauslaitteiden että autojen valmistajilta. Plug&Charge on toinen merkittävä nopeammin käyttöön saatava ominaisuus, jossa auto tunnistautuu latauslaitteelle automaattisesti ilman RFID-tunnistetta”, kertoo Pitkänen.

Plug&Charge-ominaisuus perustuu autovalmistajien yhteiseen rekisteriin. Jokaisella autolla on yksilöllinen tunniste, ja latauslaite varmistaa tietokannasta auton latausoikeuden. Plug&Charge tuo lataamiseen joustavuutta ja helppoutta.

”Aurinkosähkön hyödyntäminen on myös uusi ja kiinnostava latausjärjestelmien ominaisuus. Ensimmäiset aurinkosähköä ja tarkkaa kiinteistön sähkönmittausta hyödyntävät järjestelmät ovat meillä tulossa markkinoille tämän vuoden aikana”, Pitkänen sanoo.

kuva
KUVA: OMAGO

Yhteiskäyttöauto tuo liikkumavapautta

Nykyaikaisessa jakamistaloudessa yhdistyvät perinteinen yhteisöllisyys ja modernin teknologian tuomat mahdollisuudet. Yhteiskäyttöautot mahdollistavat henkilöauton ajoittaisen käyttämisen ilman auton omistamiseen liittyviä kuluja.

Asunto-osakeyhtiö voi hankkia käyttöönsä yhteiskäyttöauton palveluntarjoajalta kuukausimaksua vastaan. Arvovalintojen vuoksi kaikki eivät halua enää omistaa omaa autoa, jolloin yhteiskäyttöauto tuo liikkumavapautta ja helppoutta arkeen.

”Meillä on paljon asukkaita, jotka eivät omista autoa. Lisäksi on perheitä, jotka omistavat yhden auton, mutta toiselle autolle olisi satunnaista tarvetta. Halusimme tarjota taloyhtiömme asukkaille mahdollisuuden auton käyttämiseen satunnaisissa tarpeissa”, kertoo asunto-osakeyhtiö Lähderannan hallituksen puheenjohtaja Risto Saarni.

Asunto-osakeyhtiö Lähderanta on Espoossa sijaitseva vuosina 1962–1965 rakennettu taloyhtiö, jossa on lähes 600 huoneistoa. Asunto-osakeyhtiöön kuuluu eri kokoisia rivitaloja kerrostalohuoneistoja. Lähderanta sijaitsee hyvien julkisen liikenteen yhteyksien varrella, joten monet asukkaat käyttävät pääosin julkista liikennettä.

kuva
KUVA: OMAGO

Yhteiskäyttöauton voi hankkia kuukausimaksullisena palveluna

Sähköautojen latauspisteiden tarvekartoituksessa Lähderannan asukkaat toivat esille satunnaista tarvetta henkilöauton käyttämiseen, joten Lähderannan hallitus tutustui yhteiskäyttöautojen palveluntarjoajiin. Asunto-osakeyhtiö Lähderanta teki palvelusopimuksen Omagon kanssa.

”Omagon edustaja esitteli palvelun Teams-kokouksessa taloyhtiömme hallitukselle. Konsepti oli mielestämme toimiva ja hyvä. Kattavan esittelyn pohjalta meidän oli helppoa tehdä päätös Omago-auton hankkimisesta”, sanoo Saarni.

Kuukausimaksullisella sopimuksella hankittava yhteiskäyttöauto on taloyhtiölle edullinen tapa tarjota lisäpalvelua asukkaille. Mitä enemmän asukkaat käyttävät autoa, sitä pienemmäksi taloyhtiön palvelumaksu muodostuu.

”Omagon palvelu on helppo. Palveluun kuuluvat auton lisäksi huollot, vakuutukset, renkaanvaihdot, pesut ja polttoaineet, ja Omago hoitaa kaikki auton hallinnointiin liittyvät asiat. Asukkaat voivat varata auton käyttöönsä puhelimeen asennettavalla sovelluksella jopa puoli vuotta etukäteen”, Saarni kertoo.

Auton tuntiperusteinen käyttöhinta on selkeä, ja Omagon asiakaspalvelu on tavoitettavissa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Omago tarjoaa sähkö- hybridi- ja polttomoottoriautoja. Lähderannassa yhteiskäyttöautoksi valittiin polttomoottoriauto.

”Sähköautojen suosio on selvästi kasvanut meilläkin, ja latausinfran rakentamisesta keskustellaan tulevassa yhtiökokouksessa. Tässä vaiheessa polttomoottoriauto oli meille sopivin valinta”, sanoo Saarni.

Teksti: Merja Maukonen

Julkaistu: 05/2022

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje




Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »